Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Het Computer Emergency Response Team van de UvA (CERT-UvA) is het centrale meldpunt voor ICT-beveiligingsincidenten.

Wanneer is er sprake van een beveiligingsincident?

Voorbeelden van een beveiligingsincident zijn een gehackte computer of e-mailbox, het verliezen van vertrouwelijke informatie op je laptop, telefoon of USB-stick, een phishing e-mail of een virusuitbraak (ransomware). 

Incident melden

Een beveiligingsincident kan tijdens kantooruren gemeld worden bij de Servicedesk ICT Services via servicedesk-icts@uva.nl of telefonisch op 020-525 1402. Buiten kantooruren of bij ernstige beveiligingsincidenten kan dit rechtstreeks bij CERT-UvA via cert@uva.nl of telefonisch op 020-525 3322.

Wat doet CERT-UvA

De ICT-specialisten van CERT-UvA:

  • voorkomen en signaleren beveiligingsincidenten waarbij de universiteit, als doelwit of als bron, betrokken is
  • handelen beveiligingsincidenten af, zodat verstoring van systemen en verlies van gegevens zo veel mogelijk worden beperkt
  • geven advies en voorlichting over actuele bedreigingen
  • rapporteren aan de Chief Information Security Officer (CISO) over beveiligingsincidenten die hebben plaatsgevonden

CERT-UvA behandelt meldingen vertrouwelijk en verstrekt alleen informatie over beveiligingsincidenten als dat noodzakelijk en relevant is voor de oplossing van een incident. CERT-UvA gebruikt PGP voor beveiligde communicatie.

CERT-UvA Alarmnummer

  • T: +31 20 525 3322 (24 uur per dag)
  • E: cert@uva.nl (kantooruren)

Contact Servicedesk ICT Services