Het College van Bestuur (CvB) van de UvA heeft dr. ir. Bas Kolen per 1 september 2024 benoemd tot bijzonder hoogleraar Enterprise Risk Management voor 1 dag in de week bij de onderzoeksgroep Actuarial Science and Mathematical Finance van de Amsterdam School of Economics.
Bas Kolen
Bas Kolen (foto door: Kirsten van Santen)

De leerstoel is mogelijk gemaakt door de Stichting Assurantiebeurs Amsterdam.

Als gevolg van klimaatveranderingen komen extreme weersomstandigheden steeds vaker voor en daardoor nemen ook de daarmee gepaard gaande financiële risico’s toe. Het onderzoek van Kolen richt zich op risico- en crisismanagement en met name op de ontwikkeling van modellen voor het omgaan met overstromingsrisico’s. Hij heeft uitgebreide ervaring opgedaan op dit gebied door zijn talrijke bijdragen aan nationale en internationale onderzoeksprojecten binnen samenwerkingsverbanden met kennisinstellingen, overheden en bedrijven.

Als bijzonder hoogleraar  gaat Kolen zich richten op het kwantitatief modelleren van klimaatrisico’s en op de gevolgen van de bijbehorende transities voor de verzekeringssector. Vanuit de leerstoel draagt hij ook bij aan de kennisontwikkeling en kennisoverdracht naar verzekeraars, water- en omgevingsbeheerders en beleidsmakers.

Over Bas Kolen

Kolen studeerde Civiele Technologie en Management aan de Universiteit Twente en promoveerde in 2013 aan de Radboud Universiteit op de effectiviteit van crisismanagement op de reductie van overstromingsrisico’s. Hij werkt sinds 1999 bij adviesbureau HKV lijn in water aan diverse klimaatvraagstukken, zowel als wetenschappelijke directeur als senior adviseur op het gebied van veiligheid en crisisbeheersing. Sinds 2015 was hij ook werkzaam voor de TU Delft, onder andere binnen het Pandemic & Disaster Preparedness Center.