Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Vanaf 1 september 2024 is Ward Romp de nieuwe onderwijsdirecteur van de masteropleidingen bij de Amsterdam School of Economics (ASE). Hij neemt het stokje over van Massimo Giuliodori, die deze rol 9 jaar heeft vervuld en met sabbatical gaat.
Ward Romp
Ward Romp

Wat neem je mee in je rol als onderwijsdirecteur?

‘Door mijn 6 jaar ervaring als opleidingsdirecteur van de masteropleiding Economics, en daarvoor een aantal andere managementrollen, heb ik de faculteit van binnenuit goed leren kennen: procedures, regels, maar vooral mensen. Karin Breen is een steun en toeverlaat, ik heb directe lijnen met de verschillende afdelingen van het Education Service Centre (ESC), met de afdeling Marketing en Communicatie en met Peter van Baalen en Mark van der Veen - de twee andere onderwijsdirecteuren. Toch hoop ik dat Massimo zijn telefoon af en toe nog opneemt in Bologna.’

Wat zijn jouw drijfveren in het onderwijs?

‘Academisch onderwijs is een schitterende mix van onderzoek en studenten voorbereiden op een rol in de samenleving. Dit is onze kans om ze tijdens hun studie uit te dagen en te begeleiden. Ik hoop dat elke student inzichten opdoet die helpen beslissingen te nemen waar anderen beter van worden. De nieuwe minister van Financiën is een alumnus van onze faculteit. Het zou fantastisch zijn wanneer van elk cohort minimaal 1 student een stempel zal drukken op de samenleving.’

‘Hoewel ik als onderwijsdirecteur vooral een managementtaak heb, ben ik blij dat ik minstens 1 vak blijf geven om contact te houden met de studenten.’

Welke uitdagingen zie je?

‘In het onderwijs staan we voor een paar grote uitdagingen. Deze variëren van “leuk” tot “helaas”. Generative AI (GenAI) zie ik als een leuke uitdaging. Op de korte termijn moeten we uitvinden hoe we deze nieuwe instrumenten kunnen integreren in ons onderwijs. Op iets langere termijn moeten we bepalen welke vaardigheden voor studenten nog zinvol zijn om te leren en welke nieuwe vaardigheden zij moeten ontwikkelen. En hoe we onze docenten kunnen voorbereiden om studenten hierin te begeleiden.’

‘Een andere uitdaging is het wetsvoorstel over internationalisering. In reactie daarop starten we Nederlandstalige tracks. We leiden onze studenten echter op voor een internationale arbeidsmarkt. Voor de masterprogramma’s is de voorgenomen wetsvoorstel Internationalisering in balans minder urgent. Maar er zijn uitdagingen. Bijvoorbeeld, de doorstroom van een Nederlandstalige bachelor naar een Engelstalige master vereist extra aandacht.’

Wat zijn je eerste prioriteiten als onderwijsdirecteur?

‘Ik heb drie punten op mijn whiteboard:

  • Contact, luisteren: De Master Economics ken ik goed, daarbuiten is het vooral eerst luisteren. Ik wil graag zo snel mogelijk met de opleidingsdirecteuren als groep praten over hun uitdagingen en ambities. Ook wil nog meer contacten leggen met het ESC en andere faculteiten via de universitaire commissie onderwijs.
  • GenAI: Aankomend studiejaar gaan we verder met pilotprojecten  en breiden deze uit. Voor 2025-2026 voorzie ik structurele aanpassingen die we samen moeten bepalen met opleidingscommissies, de examencommissie en andere belanghebbenden.
  • Internationalisering: De Wet Internationalisering in Balans en de gevolgen hiervan houden ons nog wel even bezig.’

Als universitair hoofddocent en onderzoeker is Ward Romp gespecialiseerd in Macro-economie van pensioenen en vergrijzing. Hij is verbonden aan de sectie Macro and International Economics (MInt) van de Amsterdam School of Economics, Tinbergen Fellow, en onderzoeker bij Netspar.