Elke week maken we kennis met een andere collega. Ontdek wat ze het leukste vinden aan hun werk en leer dingen die je nog niet over hen wist. Deze week: ASE-docent Dirk Damsma.

Wat vind je het leukste aan je werk?

Gesprekken met studenten met verschillende achtergronden. Laatst gaf ik een werkcollege in de geschiedenis van de economische theorie over het gedachtegoed van Karl Marx. Daar horen in deze tijd de nodige trigger warnings bij. Voor Amerikanen is Marx een scheldwoord, maar de ouders van Oost Europese-studenten werden nog geacht zijn gedachtegoed te vereren als ware Marx de Messias zelf. Maar inmiddels zien ook zij Marx eerder als het duivelse meesterbrein achter een totalitair regime. Aan mij om al deze connotaties te ontzenuwen en Marx’ wetenschappelijke werk op zijn wetenschappelijke merites te bespreken.

Dat is gelukt, maar enig ongemak is onvermijdelijk. Na de les bleven een Indiaas, Moldavische en Estlandse student (pin me niet vast op die landen) nog wat napraten. In dat gesprek gingen alle trigger warnings overboord. We hebben het onder meer gehad over hoe zij het ervaren om naast grote broer Rusland te wonen, hoe censuur in Westerse landen normaal geworden is, de geopolitieke positie van India, Tucker Carlsons interview met Putin en waarom Rusland Oekraïne binnenviel (kun je van alles van vinden, maar een ongeprovoceerde aanval was dat niet). Dit soort ongemakkelijke, maar uiterst leerzame gesprekken vind ik uitermate inspirerend. Ze laten zien hoe een universiteit zou moeten zijn.

Op welk project van het afgelopen jaar ben je het meest trots?

Het afgelopen jaar heb ik niet heel veel echt geweldigs gedaan, maar als ik iets zou moeten noemen, denk ik toch het eerst aan de activiteiten van de toetscommissie. Ik ben daar voorzitter van en we kwamen niet erg op gang in het begin. Maar we hebben 2 goede evaluatierapporten gemaakt, er staat nu een goede structuur en ik heb het voorrecht om dit met gemotiveerde en geïnspireerde collega’s te mogen doen.

Wat weten collega’s waarschijnlijk niet van jou?

Ik ben een groot liefhebber van alle mogelijke soorten metal. Als ik me moet concentreren, luister ik graag naar atmosferische en depressief-suïcidale Black Metal. Behalve de voorzitter van de ondernemingsraad (zelf ook een metalhead) reageren mensen daar meestal heel verbaasd op.