17 januari 2024
Mark van der Veen: Na de digitale revolutie in het onderwijs tijdens de corona-epidemie zijn we de fysieke aanwezigheid op onze campus nog meer gaan waarderen. Toch kunnen we onze ogen niet sluiten voor de verdere ontwikkeling en het potentieel van online onderwijs. En op sommige aspecten scoorde online onderwijs juist beter dan traditionele onderwijsvormen. De pre-master is een ideaal programma om onze mogelijkheden verder te verkennen. Bovendien kunnen de pre-masterstudenten na het afronden van het online programma, instromen in het fysieke masterprogramma. Op die manier maken ze alsnog de belangrijke ervaringen op onze campus mee.
Hendrik de With: De programma’s hebben dezelfde leerdoelen en inhoud. De examinering is in de eerste pilot ook gewoon nog op de campus. Het verschil zit in de manier van lesgeven. Een duidelijke verandering is te zien in de gekozen vormen van kennisoverdracht. Voorheen werd kennis vooral gedeeld in hoorcolleges. Nu gebeurt dit bijvoorbeeld in e-learningforprmat of door het lezen van een artikel waarbij digitaal annotaties worden gemaakt. Het online format dwingt vervolgens om na te denken over wat we doen in de live sessies. Actieve werkvormen zijn belangrijk. De kennis is al zoveel mogelijk eerder opgebouwd. Denk aan (peer-)feedback, groepswerk, cases, discussie, en motivatie.
Hendrik de With: Het sociale aspect van studeren is bij online studeren een extra uitdaging. Hoe creëer je een cohort waarin studenten elkaar enigszins kennen, waar goede samenwerking mogelijk is, en een prettig leerklimaat ontstaat? Doordat dit niet tijdens pauzes bij de koffiemachine gebeurt, besteden we hier expliciet aandacht aan in de lessen. We hebben allemaal onze bagage vanuit het lesgeven in Corona tijden. Gecombineerd met de inzichten uit die periode en hulp vanuit het TLC proberen we een aanpak te vinden die werkt. En inderdaad, we hebben regels als ‘dressed & out of bed’ opgesteld…
Mark van der Veen: Het programma is speciaal bedoeld voor de student die iets meer flexibiliteit wil en verder van Amsterdam woont. Met het oog op de toekomst is het ideaal dat ook studenten vanuit het buitenland kunnen deelnemen. Een buitenlandse student kan dan bijvoorbeeld eerst een online pre-master volgen zonder direct naar Amsterdam te moeten verhuizen. Dat kan een aantrekkelijke optie zijn. En het programma is ook voor onszelf interessant. We hopen dat de pilot leidt tot nieuwe inzichten, ook voor het on-campus onderwijs. Blended learning is interessant vanuit het oogpunt van planning. Het dwingt ons om na te denken over wat on-campus te doen en hoe we die optimale mix te vinden.
Mark van der Veen: De online premaster is een pilot, dus het hangt van onze ervaringen af of we nog meer programma’s online gaan aanbieden. We kunnen ook gaan kijken naar een opzet waar een programma voor een deel online, en een deel op onze campus plaatsvindt. Dat is voor veel internationale studenten een aantrekkelijke optie. Maar eerst maar even zorgen dat deze pre-master een succes wordt!