1 november 2023
Aan het hoofd van het centrum staat Jan Willem Bolderdijk, hoogleraar Sustainability & Marketing bij UvA Economie en Bedrijfskunde. 'Mijn eigen onderzoek richt zich voornamelijk op duurzaamheid en marketing, wat men vaak associeert met milieukwesties. De missie van het centrum is echter breder. Verantwoorde consumptie omvat bijvoorbeeld ook gezondere consumptie door individuen en gezinnen en het gebruik van sociaal verantwoord geproduceerde producten. Het is een uiterst relevant en actueel vakgebied. En de kennis die we vergaren uit onderzoek helpt ons te werken aan de maatschappij die we voor ogen hebben.’'
'Het doel van het ACRC is om vanzelfsprekende gewoonten rondom consumptie in onze samenleving in twijfel te trekken. Zoals bijvoorbeeld reclame. Reclame is tegenwoordig overal aanwezig en heeft een sterke invloed op onze consumptiepatronen. Maar die aanwezigheid is niet bewust gecreëerd door een groep meesterbreinen - historisch onderzoek toont aan hoe marketing grotendeels is geëvolueerd. Vandaag de dag draagt reclame vooral bij aan de doelen van bedrijven. Maar hoe verhoudt reclame zich tot de doelen van ons als samenleving? Hoe zou een wereld zonder reclame eruitzien? Is dat wenselijk?'
'Een van onze onderzoekers, Jonne Guyt, heeft een al bestaand voorbeeld bestudeerd. Hij onderzocht in hoeverre de verkopen in lokale winkels zou afnemen in gemeenten die de verspreiding van huis-aan-huis winkelfolders beperkten. Hij vond dat het gedrag van consumenten veel minder drastisch veranderde dan waar ondernemers in die steden voor vreesden. Dat leverde weer inzichten op in mogelijke besparingen op uitgaven, omdat ze niet al dat marketingmateriaal hoefden te maken, te drukken en te verspreiden. Het is dus interessant om verder te onderzoeken hoe een wereld met minder reclame eruit zou kunnen zien. Dit is slechts een van de dialogen die we aanjagen met ons centrum.'
De ACRC nodigt dan ook de samenleving aan tafel uit. Er staan evenementen op de planning die de hoogleraar nadrukkelijk dialogen noemt in plaats van debatten. 'We vormen sámen onze samenleving. Daarom zijn we ook geen voorstander van het demoniseren reclamemakers of andere beroepsgroepen. Maatschappelijke partners uit allerlei hoeken bezoeken onze sessies ook, en spelen een actieve rol in ons onderzoek.'
Mensen vinden duurzaamheid en gezondheid belangrijk, maar handelen daar niet altijd naar. 'Hun omgeving weerhoudt mensen er continu van te handelen zoals zij eigenlijk willen. Marketing is een enorm sterk krachtenveld in deze paradox. Zowel in het mensen ervan weerhouden te handelen zoals ze zouden willen, als in mensen aanzetten tot gedragsverandering. Met ons werk stellen we gangbare overtuigingen in marketing, consumptie en maatschappelijke ambities ter discussie. We bieden nieuwe inzichten aan alle betrokkenen: consumenten, marketeers, beleidsmakers en burgers in het algemeen.'
De ACRC heeft een volle agenda met evenementen die zowel professioneel als persoonlijk interessant zijn voor bezoekers. Er zijn nog enkele plekken beschikbaar voor het ACRC inaugurele symposium 'Van individuele naar systeemverandering' op 23 en 24 november. Kijk voor meer informatie op de ACRC-website en op de LinkedIn-pagina van het ACRC.