Het College van Bestuur (CvB) heeft Annebel de Hoogh per 1 juli 2023 benoemd tot hoogleraar Responsible Leadership aan de Amsterdam Business School (ABS). De Hoogh zet haar werk voort bij de sectie Leadership & Management.
Annebel de Hoogh (foto: Kirsten van Santen)

De hoogleraar onderzoekt zowel de positieve als negatieve kanten van leiderschap. Ze bestudeert wat leiders motiveert om verantwoordelijkheid te nemen en aandacht te hebben voor de langdurige gevolgen van hun acties. Daarnaast richt ze zich op onethisch leiderschap en de factoren die leiders ertoe aanzetten om over de schreef te gaan. Ze analyseert daarbij de invloed van persoonlijkheid en het effect van culturele aspecten, zoals een giftige werksfeer en diversiteit in organisaties. Om haar studies uit te voeren, past ze veldonderzoek, experimenten en vernieuwende datatechnieken toe. Haar bevindingen worden gepubliceerd in toonaangevende wetenschappelijke tijdschriften.

Onderwijs

De ABS-hoogleraar verzorgt onderwijs op het gebied van leiderschap en groepsprocessen, met vakken als 'Inspirational Leadership' en 'Cases in Leadership'. Haar interactieve aanpak helpt studenten om kennis en leiderschapsvaardigheden te ontwikkelen. Dit versterkt hun communicatievaardigheden en vergroot hun carrièrekansen. De hoogleraar heeft dan ook meerdere onderwijsprijzen ontvangen, waaronder die van Executive Master Docent van het jaar.

Over Annebel de Hoogh

Annebel de Hoogh promoveerde in 2005 aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Ze werkt sinds 2008 aan de UvA en sinds 2013 als universitair hoofddocent aan de ABS. Binnen Economie en Bedrijfskunde (EB) is ze betrokken bij zowel de examencommissie, de toetscommissie als de ethische commissie (EBEC). Ook is ze mededirecteur van het Amsterdam Center of Responsible Leadership (ARLead). Het centrum onderzoekt de organisatorische en individuele leiderschapskwaliteiten die helpen om je organisatiedoelen te halen en tegelijk verantwoord te ondernemen; in balans met mens, maatschappij en milieu.