Dr. Perry Cornelissen vanuit Staatsbosbeheer en Dr. Albert Bleeker vanuit het RIVM zijn recent gestart als Honorary Fellow aan het UvA Institute for Biodiversity and Ecosystem Dynamics (IBED) binnen de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica (FNWI).

Beheer van natuurgebieden met speciale aandacht voor Nationaal Park Nieuwland

Dr. Perry Cornelissen is onderzoeker en adviseur ecologie en natuurontwikkeling bij Staatsbosbeheer met veel brede praktijk-gerelateerde expertise over de effecten van natuurbeheer. Zowel Staatsbosbeheer als IBED zien door de klimaat- en biodiversiteitcrises de noodzaak van het koppelen van meer fundamenteel en praktijkgericht onderzoek naar natuurontwikkeling en -beheer.

Het profiel van dr. Cornelissen past uitstekend in de samenwerking die Staatsbosbeheer en IBED voor ogen hebben. In een door klimaat en menselijk ruimtegebruik sterk veranderende omgeving staan terrein beherende organisaties zoals Staatsbosbeheer voor uitdagende opgaves als het gaat om natuurontwikkeling en bescherming van biodiversiteit. Ecologische kennis en wetenschappelijke evaluatie van inrichting en beheer kunnen helpen de juiste keuzes in natuurbeheer te maken. Naast kennisontwikkeling is ook het delen ervan belangrijk. Met deze samenwerking krijgen studenten en onderzoekers van IBED meer mogelijkheden voor onderzoek en methodeontwikkeling in gebieden van Staatsbosbeheer.

Dr. Cornelissen zal zijn aandacht specifiek richten op Nationaal Park Nieuwland, met de natuurgebieden Lepelaarplassen, Oostvaardersplassen, Markerwadden, Trintelzand en het Markermeer. Dit Nationaal Park is gelegen in de dynamische Amsterdam-Almere-Lelystad metropool regio, met veel interactie tussen de ecologie en wensen op het gebied van wonen, werken en recreatie. Het onderzoek in dit gebied zal zich richten op vogels en hun bewegingen, toekomstbestendigheid van en dynamiek in het zich nog volop ontwikkelende Nationaal Park, en de interactie tussen ecologie en mensen in Nieuwland.

Stikstofproblematiek

Dr. Albert Bleeker is senior onderzoeker bij RIVM. Zijn werk omvat onderzoek en advisering, modelontwikkeling op diverse schaalniveaus en de opzet van meetcampagnes op het gebied van o.a. de belasting van natuurgebieden met stikstofcomponenten. Zijn expertise is breed en betreft stikstof in lucht, bodem en water. Dr. Bleeker heeft meerdere internationale projecten gecoördineerd en bijgedragen aan de beleid en beleidsevaluaties voor meststoffen en pesticiden.

Als onafhankelijk kennisinstituut heeft het RIVM een belangrijke rol bij het in kaart brengen van de stikstofstromen naar het milieu, en de neerslag van stikstof in kwetsbare natuurgebieden. IBED heeft een lange historie van onderzoek naar stikstofdepositie en bodemverzuring. Zowel het RIVM als IBED zien, ook vanwege de grote maatschappelijke impact, de noodzaak van het koppelen van meer fundamenteel en praktijkgericht stikstofonderzoek.

De samenwerking zal gericht zijn op de ontwikkeling van nieuwe meetmethoden voor stikstof­depo­sitie. Voor­beel­den van dergelijke alternatieven zijn bio-indi­ca­toren en bio-monitoren voor stikstofconcentratie en -depositie,  en monsternemers met onderscheid voor natte en droge depo­sitie te scheiden, of met ionenwisselaar. Daarnaast zal voor het maken van ruimtelijk dekkende beelden en het doorrekenen van het effect van emissie reducerende maatregelen doorontwikkeling van modelinstrumentarium plaatsvinden inclusief aandacht voor de onzekerheden.

Tenslotte zal de extrapolatie naar effecten van stikstofdepositie op bodem- en waterkwaliteit aandacht krijgen. Stikstof kan de bio­diversiteit en de kwaliteit van grond- en oppervlaktewater verslechteren. Met dit fellowship wordt aan­dacht besteed aan meetmethodes en indicatoren om mogelijke schade aan natuur vast te stellen.

Honorary Fellow

De Honorary Fellow excelleert in het vakgebied op een praktijkgerelateerd niveau, en draagt bij aan de banden tussen universiteit en het maatschappelijk werkveld. IBED ziet enorm uit naar de samenwerking met de Honorary Fellows dr. Cornelissen en dr. Bleeker en de onderzoeksprojecten met een praktijkgericht component.