Dr. Emily Miltenburg, onderzoeker bij het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), is recent gestart als Honorary Fellow aan de afdeling Politicologie.
Emily Miltenburg (Foto door Sander Foederer).

Met dit Honorary Fellowship richt Miltenburg zich op het verbeteren van de relatie tussen de samenleving en politiek. ‘Een goed functionerende overheid, sterke verbinding tussen mensen in de samenleving en het gevoel dat burgers zich herkennen in de politiek zijn belangrijke voorwaarden voor een veerkrachtige samenleving en een sterke democratie. Deze voorwaarden kunnen onder druk komen te staan door sociale ongelijkheden tussen mensen en tussen groepen. Hebben mensen nog wel vertrouwen in de politiek en voelen ze zich wel gerepresenteerd door de overheid? En heeft men nog vertrouwen in elkaar en in de samenleving?’

Brugfunctie

Een ander belangrijk onderdeel van het fellowship is het bouwen van een brug tussen onderzoek en praktijk: door onderzoekers met elkaar in verband te brengen kan zij de kennisbehoeften binnen de beleidswereld en het SCP verbinden aan fundamenteel onderzoek aan de universiteit. Miltenburg maakt deel uit van de programmagroep ‘Challenges to Democratic Representation’ binnen het Amsterdam Institute for Social Science Research (AISSR).