Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Het Amsterdam Dance Event bonst weer op de deur: een week vol muzikale events en festivals in onze stad. Hoe is dit evenement eigenlijk ontstaan? En waarom juist in Amsterdam? Rens Wilderom vertelt over de opkomst van dancemuziek en de rol van ADE hierin.

Sinds de oprichting in 1996 is het Amsterdam Dance Event (ADE) uitgegroeid tot één van de meest invloedrijke evenementen in de dance-industrie. Het biedt een platform voor professionals in deze industrie en een cultureel hoogtepunt voor fans wereldwijd. Cultuursociologen Rens Wilderom en Alex van Venrooij onderzochten hoe dance groot werd in Nederland en Engeland. En waarom niet in de Verenigde Staten, waar het zijn oorsprong heeft.

Copyright: Rens Wilderom
ADE is net als het Cannes Film Festival: een evenement waar veel mensen dezelfde passie delen en helpen om een grote community te bouwen. Rens Wilderom

Disco Sucks

Dancemuziek begon in de underground scenes van Chicago en Detroit in de vroege jaren 80, Veel dance-producers kwamen uit groepen die minder kansen kregen in de samenleving, zoals mensen van kleur en de queer-gemeenschap. Ondanks de creativiteit binnen de dance-beweging bleef dance voornamelijk ondergronds in Amerika. ‘House, techno en disco kregen geen eerlijke kans in de muziekwereld. Er was een “Disco Sucks”-beweging die de Disco Demolition Night organiseerde, met racistische en homofobe motieven. Hierdoor brak dance niet door in de Verenigde Staten,’ legt Wilderom uit.

Aantrekkelijke undergroundstatus

In de Verenigde Staten bleef dance op de achtergrond, maar in Verenigd Koninkrijk en Nederland sloeg het muziekgenre wél aan. De underground status van dance in de VS maakte het aantrekkelijk voor Britse promotors. De authenticiteit van de muziek trok de aandacht en leidde tot populariteit binnen Verenigd Koninkrijk, Nederland volgde snel. ‘In Nederland hadden promotors en festivalorganisatoren waardevolle contacten binnen de media. De eerste housefeesten werden direct een groot succes. Zo wijdde de Volkskrant er een paginagroot artikel aan. Dit was in de VS ondenkbaar.’

Tegen het midden van de jaren 90 had dance stevig voet aan de grond gekregen in de Nederlandse hitlijsten. ‘Rond 1995 bereikte dancemuziek zijn commerciële hoogtepunt in Nederland. Festivals waren grootser dan ooit, ook met hulp vanuit de overheid bij de organisatie ervan.

Wereldwijd ontmoetingspunt

In 1996 werd de eerste editie van het Amsterdam Dance Event georganiseerd. Het is een conferentie, festival en wereldwijde ontmoetingsplek voor elektronische muziekliefhebbers ineen. Het brengt artiesten, promotors en fans bij elkaar om ideeën te delen, nieuw talent te presenteren en de laatste trends verkennen. ‘ADE is vergelijkbaar met het Cannes Film Festival,’, vertelt Wilderom enthousiast. ‘Het creëert gigantisch veel aandacht en verenigt mensen vanuit de hele wereld met dezelfde passie. ADE heeft geholpen de dance-industrie te professionaliseren op een manier die anders nooit mogelijk zou zijn geweest.’
Het Amsterdam Dance Event vindt dit jaar plaats van 16 tot en met 20 oktober.

Het Amsterdam Dance Event vindt dit jaar plaats van 16 tot en met 20 oktober.