Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Lotte Willemsen is per 15 september benoemd tot bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie. In haar nieuwe rol zal ze zich richten op de manier waarop de communicatie tussen organisaties en mensen meer betekenisvol kan zijn. Centraal in haar onderzoek staat menselijkheid: want hoe communiceer je als organisatie nog 'menselijk' in een tijd van klantenservice-chatbots, algoritmen en ChatGPT?
Fotograaf: German Villafane

Organisaties spelen een cruciale rol spelen in ons dagelijks leven, legt Willemsen uit. 'Mensen kopen producten bij organisaties, werken voor organisaties en hebben organisaties nodig om veranderingen teweeg te brengen die ze belangrijk vinden. Goede communicatie is daarom essentieel om vertrouwen op te bouwen en relaties te versterken tussen mensen en organisaties'.

Wanneer er geen menselijkheid is, ontstaat er afstand, onbegrip, en soms zelfs vijandigheid.

Zonder menselijkheid ontstaat er afstand

Een belangrijk thema in het onderzoek van Willemsen is menselijkheid in communicatie. 'Uit onderzoek blijkt dat mensen zich meer verbonden voelen met organisaties die menselijk zijn in hun doen en laten,' vertelt ze. Het zorgt ervoor dat mensen vertrouwen krijgen in de organisatie en bereid zijn samen te werken aan gemeenschappelijke doelen. 'Wanneer er geen menselijkheid is, ontstaat er afstand, onbegrip, en soms zelfs vijandigheid.'

Fotograaf: German Villafane

Digitalisering creëert voor- en nadelen

Deze leerstoel is volgens Willemsen nu extra belangrijk vanwege de vele veranderingen in de samenleving. ‘In een tijd waarin de toon harder lijkt te worden, willen mensen juist dat organisaties zachter worden. Er is behoefte aan organisaties die oog hebben voor mens en moraal. Sociale media en andere digitale technologieën maken die behoefte groter. Mensen eisen meer menselijkheid van organisaties, vooral nu technologieën zoals AI (kunstmatige intelligentie) steeds vaker worden ingezet. Hoe behouden we dan de menselijke maat?'

Hoe kunnen organisaties de menselijke maat behouden in het contact met consumenten, burgers, medewerkers en belangengroepen, ondanks én dankzij de inzet van technologie?

Technologie en menselijkheid worden vaak gezien als twee tegenpolen. Organisaties lijken ofwel technisch-gedreven en koud, of juist mensgericht en warm. Maar digitalisering kan ook juist voor meer menselijkheid zorgen. ‘Door innovaties zoals virtual reality kunnen mensen van over de hele wereld samenwerken alsof ze in dezelfde ruimte aanwezig zijn en zo een gevoel van verbondenheid ervaren. En dankzij virtuele assistenten kunnen organisaties 24/7 ondersteuning bieden in meerdere talen, wat betekenisvol kan zijn voor mensen als deze op een mensgerichte en menswaardige manier ontwikkeld worden. Deze ontwikkelingen roepen de vraag op hoe organisaties de menselijke maat kunnen behouden in het contact met consumenten, burgers, medewerkers en belangengroepen, ondanks én dankzij de inzet van technologie.'

Menselijke communicatiestrategieën

Ondanks de inspanningen van veel organisaties om menselijk over te komen, ervaren mensen dat vaak niet zo. Hier gaat Willemsen zich met haar leerstoel verder in verdiepen. 'Wat betekent het voor een organisatie om echt menselijk te zijn? Welke communicatiestrategieën worden daarvoor ingezet en met welk effect? En wat vraagt dat van communicatieprofessionals?' Deze thema's gaat ze samen met andere experts en communicatieprofessionals onderzoeken.

Ik geloof sterk dat nieuwe kennis ontstaat wanneer we niet alleen wetenschappelijk onderzoek doen naar de communicatiepraktijk, maar ook in die praktijk en mét die praktijk.

De leerstoel van Willemsen wordt mogelijk gemaakt door het Centrum Strategische Communicatie van Logeion. 'Ik kijk ernaar uit om een leergemeenschap te bouwen waarin professionals en wetenschappers kennis delen en samenwerken. Ik geloof sterk dat nieuwe kennis ontstaat wanneer we niet alleen wetenschappelijk onderzoek doen naar de communicatiepraktijk, maar ook in die praktijk en mét die praktijk.'