De maatschappij waarin we leven wordt steeds internationaler, diverser en complexer. Hoe leren we toekomstige generaties daarmee om te gaan? Hoe maken we van hen kritische, betrokken wereldburgers? En welke rol spelen taal en talenonderwijs daarbij? Catherine van Beuningen is per 1 september benoemd tot bijzonder hoogleraar Wereldburgerschap en tweetalig onderwijs, en gaat zich bezighouden met dit thema. Ze neemt het stokje over van prof. dr. Joana Duarte. In de komende vijf jaar richt ze zich op de vraag hoe scholen kinderen en jongeren het beste kunnen voorbereiden op een wereld die steeds ‘kleiner’ en ingewikkelder wordt. De leerstoel wordt ondersteund door Nuffic, de Nederlandse organisatie voor internationalisering in het onderwijs.

Van Beuningen legt uit waarom dit onderzoek zo belangrijk is: 'In de huidige maatschappij komen we steeds vaker in aanraking met mensen met verschillende achtergronden en culturen. Het is belangrijk dat kinderen en jongeren leren de ander te begrijpen en zelf ook door anderen begrepen te worden. Daarvoor moeten ze kennis, vaardigheden en houdingen ontwikkelen die hen helpen over hun eigen grenzen heen te kijken. Taal speelt daarbij een grote rol.'

Door samenhang aan te brengen tussen schoolvakken, kunnen leerlingen beter begrijpen hoe ingewikkeld de wereld in elkaar zit

Schoolvakken verbinden

Eén van de centrale vragen in haar onderzoek als hoogleraar is hoe scholen wereldburgerschap effectief onderdeel kunnen maken van hun onderwijs. Van Beuningen benadrukt dat het belangrijk is om verschillende vakken met elkaar te verbinden. 'Juist door samenhang aan te brengen tussen schoolvakken, kunnen leerlingen beter begrijpen hoe ingewikkeld de wereld in elkaar zit.'

Naast haar aanstelling als hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam, is Van Beuningen ook lector aan de Hogeschool van Amsterdam, waardoor ze de kennis en expertise van beide instellingen kan samenbrengen. 'Ik kijk ernaar uit om samen te werken met collega’s en studenten van zowel de universiteit als de hogeschool. Deze gecombineerde functie biedt een unieke kans om de sterke punten van de UvA en de HvA te benutten.'

Onderzoek naar wereldburgerschap kan een positieve bijdrage leveren aan het beantwoorden van belangrijke maatschappelijke vragen over inclusie en gelijke kansen

Nauwe samenwerking met scholen

Van Beuningen zal nauw samenwerken met scholen, vooral uit de netwerken van Nuffic, om onderzoeksvragen te formuleren die direct relevant zijn voor de onderwijspraktijk. 'Onderwerpen als diversiteit en sociale rechtvaardigheid krijgen expliciete aandacht in onderwijs over wereldburgerschap. Een belangrijke vraag is op welke manier zo’n focus een positieve bijdrage kan leveren aan inclusie en gelijke kansen,' legt ze uit.

Met haar onderzoek hoopt Van Beuningen ook bij te dragen aan landelijke curriculumvernieuwingen. ‘We willen erachter komen hoe we de nieuwe doelen voor burgerschaps- en talenonderwijs zo kunnen combineren, dat het betekenisvol én werkbaar is voor leraren en leerlingen.’

Over Catherine van Beuningen

Catherine van Beuningen studeerde Algemene Taalwetenschap aan de Universiteit Utrecht en promoveerde in 2011 aan de Universiteit van Amsterdam op een onderzoek naar het effect van feedback op de schriftelijke taalvaardigheid van meertalige leerlingen. Tijdens en na haar promotie werkte Van Beuningen als (universitair) docent en postdoconderzoeker aan de UvA. Sinds 2013 is zij verbonden aan de Faculteit Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam, eerst als hoofddocent Talenonderwijs en Meertaligheid en sinds oktober 2023 als lector Taalontwikkeling en Meertaligheid. Haar onderzoek richt zich onder andere op (meertalige) talendidactiek, meertalige toetsing en de omgang met taaldiversiteit in onderwijs- en opvoedingswerkvelden.