Wim Bernasco is benoemd tot bijzonder hoogleraar Stedelijke Geografie van Criminaliteit en Veiligheid aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is een samenwerking tussen de Universiteit van Amsterdam en het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR). ‘Veiligheid betekent niet alleen dat je geen slachtoffer wordt, maar ook dat je je vrij voelt om zonder angst of ongemak te gaan en staan waar je wilt.’

Bij de invulling van de leerstoel beoogt Wim Bernasco de stadsgeografie en de criminologie met elkaar te verbinden door misdaad en misdaadbestrijding te bestuderen vanuit stedelijk perspectief. Wat maakt dat je je in sommige buurten of straten onveiliger voelt dan in andere buurten? Heeft dat te maken met de inrichting van de ruimte, of met de mensen die je er tegenkomt? ‘Onderzoek doen naar het antwoord op zulke vragen, vind ik het leukste wat er is. Ik kijk ook uit naar de samenwerking met nieuwe collega’s bij de UvA, in het bijzonder de onderzoeksgroep Urban Geographies.’, geeft Bernasco enthousiast aan.

Toerisme, schoolkeuze en digitalisering

Steden maken continu verandering door, wat leidt tot ruimtelijke verschillen in misdaad en veiligheid. Sociaal-ruimtelijke processen als toerisme, dagelijkse mobiliteit, schoolkeuze, digitalisering en segregatie hebben te maken met misdaad, overlast en veiligheidszorg. ‘Het is belangrijk te onderzoeken hoe veiligheidsproblemen ontstaan, verdwijnen en beleefd worden door de bewoners. Veiligheid betekent niet alleen dat je geen slachtoffer wordt, maar ook dat je je vrij voelt om zonder angst of ongemak te gaan en staan waar je wilt.’

Wim Bernasco (fotograaf: Kirsten van Santen).

Over Wim Bernasco

Wim Bernasco studeerde psychologie aan de Universiteit Leiden en promoveerde in de sociale wetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Bernasco combineert het hoogleraarschap met zijn functie als senior onderzoeker bij het NSCR, waar hij sinds 2000 werkzaam is. Van 2013-2023 was hij bijzonder hoogleraar Ruimtelijke analyse van criminaliteit aan de Vrije Universiteit Amsterdam.