Prof. dr. Joyeeta Gupta is benoemd tot covoorzitter van de VN-groep van tien hoge vertegenwoordigers uit het maatschappelijk middenveld, de private sector en de wetenschappelijke gemeenschap ter bevordering van wetenschap, technologie en innovatie voor de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling (groep van tien leden). Deze groep van hoge vertegenwoordigers uit het maatschappelijk middenveld, de private sector en de wetenschappelijke gemeenschap speelt een sleutelrol in het bevorderen van wetenschap, technologie en innovatie voor de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling (SDG’s).

Als covoorzitter van de tien leden tellende groep zal Gupta het interagency task team (IATT) van de VN aangaande wetenschap, technologie en innovatie voor de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling adviseren. Zij zal bijdragen aan de voorbereiding van vergaderingen van het multi-stakeholder forum, voorstellen uitwerken voor de operationele aspecten van het onlineplatform en verschillende werkstromen van het IATT ondersteunen. Gupta’s benoeming in de groep van tien leden onderstreept de voortdurende inzet van de Verenigde Naties om expertise en diversiteit te benutten in het streven naar een rechtvaardige, inclusieve en duurzame wereld in 2030.

Hoogleraar Joyeeta Gupta is enthousiast over haar benoeming en kijkt ernaar uit om bij te dragen aan de wereldwijde inspanningen voor duurzame ontwikkeling: “Binnenkort gaan we de ambities van alle partijen verzamelen en kijken hoe we die in één helder plan kunnen combineren. Ons werk moet mondiaal zo representatief mogelijk zijn om het effectief te kunnen communiceren naar de natiestaten.”

Verschillende vakgebieden

In de tien leden tellende groep is sprake van geografisch en genderevenwicht en zijn verschillende vakgebieden vertegenwoordigd om alle aspecten van de SDG’s te bestrijken. De leden worden geselecteerd op basis van internationaal erkende expertise op hun vakgebied en hun inzicht in internationale processen met betrekking tot wetenschap, technologie, innovatie en duurzame ontwikkeling.

Aanpak van problemen

Met haar uitgebreide ervaring met en inzet voor het bevorderen van milieu- en ontwikkelingskwesties kan Gupta een waardevolle bijdrage leveren aan de tien leden tellende groep en haar streven naar wetenschappelijke vooruitgang ter ondersteuning van de SDG’s. Welke onderwerpen gaat ze tijdens deze vergaderingen behandelen? “Als we naar een rechtvaardigere wereld willen, moeten we toe naar een nieuwe manier van investeren, produceren, consumeren en leven.  Hoe kunnen we fossiele brandstoffen op een rechtvaardige manier uitfaseren en tegelijkertijd zorgen dat iedereen toegang blijft houden tot energie? Hebben we een nieuwe wereldwijde grondwet nodig om in de toekomst samen te kunnen leven?”

Joyeeta Gupta die staat bij een trap

Over Joyeeta Gupta

Joyeeta Gupta is hoogleraar Environment and development in the global south aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam en het IHE Delft Institute for Water Education en faculteitshoogleraar Duurzaamheid. Ze leidt de programmagroep Governance and Inclusive Development. Daarvoor was ze hoogleraar Climate Change Policy and Law aan het Instituut voor Milieuvraagstukken aan de Vrije Universiteit Amsterdam. In 2023 werd haar de hoogste academische erkenning in Nederland toegekend: de Spinozaprijs.

Prof. dr. J. (Joyeeta) Gupta

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen