Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Hoe kan een VR-bril of een app helpen bij de mentale zorg van kinderen en jongeren? Dr. Jeroen Legerstee onderzoekt innovatieve digitale behandelingen voor kinderen en jongeren met psychische problemen. Dit doet hij met het doel om de zorg toegankelijker te maken en het effect van bestaande behandelingen te vergroten. Op 1 maart wordt Legerstee benoemd tot bijzonder hoogleraar innovatieve behandeling bij kinderen en jongeren met dwang, angst en tics. De leerstoel wordt ondersteund door Stichting Levvel.

Legerstee heeft al verschillende onderzoeken gedaan naar innovatieve behandelingen: ‘Uit eerder onderzoek blijkt dat de inzet van VR heel nuttig kan zijn bij het behandelen van kinderen. Bijvoorbeeld door kinderen via VR alvast te laten wennen aan een ziekenhuisomgeving waar ze later geopereerd worden. Deze kinderen hadden na hun behandeling minder pijnstilling nodig dan kinderen die deze VR-ervaring niet hadden gehad.’ De bedoeling is om deze methode door te ontwikkelen tot een app, zodat kinderen zich thuis nog laagdrempeliger kunnen voorbereiden op een behandeling.

Oefenen in een veilige omgeving

Ook voor angstproblemen biedt VR een uitkomst. Samen met collega’s van Levvel en van de UvA, waaronder promovendus Wendy van Vlerken en co-promotor Luuk Stapersma, onderzoekt Legerstee de effecten van Virtual Reality voor de behandeling van kinderen met selectief mutisme. Dat is een stoornis waarbij kinderen wel kunnen praten, maar dat bijvoorbeeld op school niet doen uit angst. Kinderen praten dan alleen in een voor hen veilige omgeving, zoals thuis. Legerstee: ‘Daar is een behandelprotocol voor, maar VR kan daar thuis een mooie aanvulling op zijn: kinderen oefenen met praten via een virtuele nabootsing van een klaslokaal in aanwezigheid van virtuele leraren en kinderen, vanuit hun veilige thuisomgeving.’

Ik wil de zorg toegankelijk maken voor de vele kinderen en jongeren die met mentale klachten op een wachtlijst staan.

Wachtlijsten

De motivatie van Legerstee om voor deze leerstoel aan de slag te gaan, heeft ook te maken met de lange wachttijden in de zorg. ‘Er zijn veel jongeren met mentale klachten en de wachtlijsten voor hulp zijn vaak lang. Sinds corona is het aantal jongeren met klachten enorm gegroeid. Dat is ook een reden waarom ik me wil inzetten om de zorg toegankelijker te maken. Dit soort digitale hulpmiddelen kunnen jongeren bijvoorbeeld gebruiken tijdens periodes waarin ze nog op een wachtlijst staan.’

Jeroen Legerstee. (fotograaf: Kirsten van Santen)

Over Jeroen Legerstee

Jeroen Legerstee is GZ-psycholoog en in opleiding tot klinisch psycholoog. Naast zijn onderzoek werkt Jeroen ook als behandelaar voor kinderen en jongeren. Hij werkte hiervoor in de kinder- en jeugdpsychiatrie in het Erasmus MC Sophia Kinderziekenhuis. Legerstee onderzoekt al langer innovatieve behandelmethoden, zoals Virtual Reality, chatbots, e-health en zorg-gerelateerde smartphone apps.