Om overgewicht onder jongeren succesvol te bestrijden werkten wetenschappers actief met jongeren samen in het net afgeronde project CO-CREATE. Jongeren uit meerdere landen ontwikkelden hierin beleidsideeën voor een gezondere omgeving en waren ook kritische partners in het project zelf. Volgens de wetenschappers is invloed van jongeren hard nodig bij het vormgeven van beleid dat hen direct raakt en bewijst het project dat jongeren als krachtige veranderaars kunnen optreden.
CO-CREATE jongeren met elkaar in overleg

In Nederland lopen er allerlei programma’s om overgewicht onder jongeren te bestrijden, zoals duidelijke informatie op verpakkingen, gezonde keuzes op school en een gezonde leefomgeving. Toch meenden wetenschappers dat er iets in de aanpak miste gezien de cijfers over jongeren met overgewicht maar bleven stijgen: namelijk de stem van jongeren zelf.

'In een democratie moeten mensen kunnen deelnemen aan besluitvorming en mee kunnen denken over beleid dat hen direct raakt’, stelt socioloog Christian Bröer, coördinator van de UvA deelname aan het project. Het met jongeren creëren van oplossingen voor een gezonde toekomst en hen actief betrekken in het gehele project, van vraag tot resultaat, stond daarom centraal in CO-CREATE. ‘Door deze samenwerking tussen jongeren, wetenschappers en beleidsmakers ontstonden er nieuwe ideeën.'

Controle over de schoolkantine

CO-CREATE wist meer dan 200 diverse adolescenten in vijf Europese landen, waaronder Nederland, en Zuid-Afrika succesvol bij het project te betrokken. Samen namen zij deel aan diverse activiteiten. 'We begonnen met een groepsactiviteit waarin de deelnemers hun eerste ideeën over overgewicht en obesitas, gezondheid en de maatschappelijke oorzaken ervan deelden. Dit leidde tot een fotoproject waarbij de jongeren foto's maakten van hun (on)gezonde omgeving en ze nieuwe beleidsideeën ontwikkelden op basis hiervan’, vertelt Bröer. Daarnaast kregen de jongeren budget om met hun ideeën te experimenteren, wat zeer succesvol bleek te zijn. Zo nam een groep de controle over de schoolkantine en experimenteerde met verschillende gezonde maaltijden.