Lig jij wakker van vragen, of omarm je liever ervaringen? Sta jij te popelen om het onbekende te verkennen, of ben je eerder geneigd een afwachtende houding aan te nemen? Wetenschappers starten een nieuw onderzoek naar de menselijke drang naar nieuwe ervaringen en kennis. Je kunt online mee doen of op een van de evenementen waar de wetenschappers de komende maanden langs komen. Doe je mee?
Campagnebeeld onderzoek 'Hoe nieuwsgierig ben jij'

Een team van wetenschappers van de Universiteit van Amsterdam, de Vrije Universiteit en NEMO Science Museum gaan een jaar lang onderzoeken hoe nieuwsgierigheid verschilt tussen mensen in verschillende levensfasen. Nieuwsgierigheid is immers niet alleen voorbehouden aan kinderen.

'Nieuwsgierigheid is een belangrijke eigenschap waarmee ieder mens geboren wordt. Het zorgt ervoor dat we de wereld gaan ontdekken. Maar niet iedereen doet dat op dezelfde manier. De een is op zoek naar nieuwe ervaringen terwijl de ander vooral meer te weten wil komen. Met het onderzoek willen we graag weten hoe mensen van elkaar verschillen', legt Maartje Raijmakers uit, hoogleraar Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam (en de Vrije Universiteit Amsterdam en NEMO Science Museum). Raijmakers leidt het onderzoek samen met Maien Sachisthal, onderzoeker Sociale Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam.

Campagnebeeld onderzoek 'Hoe nieuwsgierig ben jij'

Filmpjes bekijken en vergelijken met anderen

Als deelnemer word je gevraagd om filmpjes te bekijken, variërend van fascinerende beelden tot interessante informatie. Door te observeren hoe mensen reageren en de antwoorden op gerichte vragen te analyseren, hopen de onderzoekers beter te begrijpen wat nieuwsgierigheid precies inhoudt.

Na afloop van het onderzoek kunnen deelnemers hun nieuwsgierigheid vergelijken met anderen in dezelfde leeftijd. 'Dit onderzoek kan onze kijk op leren veranderen, in het dagelijks leven, in een museum, waar dan ook. Als we een beter begrip krijgen van hoe nieuwsgierigheid bij verschillende mensen werkt, kunnen we manieren vinden om leren en onderwijs beter op verschillen in motivatie af te stemmen', aldus Raijmakers.

Doe je mee?

Voor dit onderzoek zijn de wetenschappers op zoek naar een diverse groep deelnemers, van verschillende leeftijden, interesses en opleiding. Iedereen kan meedoen, van jong tot oud.

Prof. dr. M.E.J. (Maartje) Raijmakers

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen