De nieuwe samenwerking, Social Science and Humanities Open Cloud for the Netherlands (SSHOC-NL), gaat het voor onderzoekers mogelijk maken om veilig en ethisch verantwoord een grote hoeveelheid data aan elkaar te koppelen en te analyseren. Dit helpt hen om de meest urgente maatschappelijke vraagstukken te adresseren, zoals polarisatie, sociale ongelijkheden en het veranderende milieu.

De samenwerking tussen ODISSEI (Open Data Infrastructure for Social Science and Economic Innovations) en CLARIAH (Common Lab Research Infrastructure for the Arts and Humanities) en vijftien nationale kennispartners (waaronder de Universiteit van Amsterdam), heeft €15,2 miljoen financiering toegekend gekregen uit de Nationale Roadmap Grootschalige Wetenschappelijke Infrastructuur (GWI) van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

SSHOC-NL maakt de verdere ontwikkeling van ODISSEI en CLARIAH mogelijk en het faciliteren van nieuwe onderzoekslijnen met grote maatschappelijke relevantie. Door het bundelen van innovaties kan SSHOC-NL een digitale infrastructuur ontwikkelen waarin het delen, koppelen en combineren van data, hulpmiddelen en diensten mogelijk wordt gemaakt.

Maatschappelijke vraagstukken centraal

SSHOC-NL zal een grote verscheidenheid aan voorziene  en onvoorziene interdisciplinaire onderzoekslijnen mogelijk maken. Drie voorbeelden hiervan zijn:

Polarisatie - Door inzichten uit de digital humanities en sociale wetenschappen te combineren, is het nu mogelijk echt te begrijpen hoe publiek discours in zowel traditionele mediakanalen als in nieuwe digitale platforms zich ontwikkelt. En wat voor rol dit speelt in het vormen van houdingen, waarden en gedrag van individuen.

Sociale ongelijkheden - De sociale wetenschappen en geesteswetenschappen bevatten data van zowel historische als hedendaagse ongelijkheden en samen kunnen ze onderzoekers helpen begrijpen hoe deze door de jaren heen worden versterkt en weerspiegeld in de samenleving.

Klimaatverandering - De snelle toename in rekenkracht die beschikbaar is voor de analyse van georuimtelijke datasets over individuen stelt onderzoekers in staat om georuimtelijke data te combineren met historische data en data over lokaal milieubeleid. Hiermee kunnen nieuwe inzichten worden ontwikkeld over bepalende factoren en consequenties van klimaatverandering.

Consortium

Het consortium wordt geleid door Pearl Dykstra, hoogleraar Empirische sociologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Vanuit de UvA zijn onder meer Eelke Heemskerk, universitair hoofddocent Politicologie, en FGw’ers Julia Noordegraaf, Karina van Dalen-Oskam en Christian Olesen betrokken.