16 november 2022
Het primaire doel van CATO is de mentale gezondheid van sporters te bevorderen door tips, effectieve strategieën en relevante kennis aan te reiken, bijvoorbeeld om gedachten en emoties te reguleren. Deze strategieën zijn gebaseerd op methodes uit onder meer de cognitieve gedragstherapie en positieve psychologie. CATO is met succes getest door (jeugd)voetballers van AZ en Almere City, de Koninklijke Nederlandse Zwembond en een aantal tennissers.
Kun je vertellen hoe zo’n gesprek in de chatbot ongeveer kan gaan?
‘De chatbot vraagt aan de sporter hoe het gaat op een schaal van -2 (heel slecht) tot +2 (heel goed). Als de sporter aangeeft dat hij of zij zich niet goed voelt, kan de chatbot vragen wat de sporter precies ervaart, bijvoorbeeld piekeren. De chatbot kan dan strategieën aanreiken zoals ademhalings- of ontspanningsoefeningen of aanraden om dingen op te schrijven die goed gingen en die minder goed gingen. CATO kan ook video’s met oefeningen of andere informatieve inhoud tonen. Het gaat erom dat ze leren omgaan met emoties – zowel negatief als positief trouwens. Als sporters aangeven dat ze zich trots voelen bijvoorbeeld, dan geeft CATO wellicht de tip om daarbij stil te staan door een foto te maken van dit geluksmoment. Maar uiteraard zullen sporters eerder de chatbot raadplegen als ze negatieve emoties ervaren. Sporters kunnen zelf overigens ook het gesprek starten of direct een ‘toolbox’ met allerlei tips openen.’
Zo’n gesprek is toch ook, of eigenlijk vooral, een taak van de coach?
‘CATO is zeker geen vervanging van een coach, het is een aanvulling. En stel dat je ’s nachts om 3 uur in je bed ligt te piekeren, dan is het meestal niet de bedoeling dat je je coach belt, als dat al kan. CATO is echter wel 24/7 beschikbaar, en is bovendien heel laagdrempelig.’
Sporters weten dat ze tegen een “robot” praten, niet tegen een mens. Willen ze dat wel echt?
‘Dat klopt, en toch blijkt dat een gesprek met een chatbot echt kan helpen, dat mensen zich echt gesteund voelen. Sterker nog: soms vinden ze het fijner om een gesprek te voeren met een chatbot, omdat die hen niet kent, en geen (voor)oordelen heeft. Dan kan het gemakkelijker zijn om te praten en snel oplossingen aangereikt te krijgen. Nogmaals, het is echt een aanvulling.’
Neem contact op met Yannick Balk