28 juni 2022
Uit diverse onderzoeken komt naar voren dat vooral jongeren het mentaal stevig te verduren hebben gehad tijdens de coronacrisis. De opgelopen mentale gezondheidsschade is lang onderbelicht gebleven maar is enorm en langdurig, mede omdat veel jongeren in de afgelopen twee jaar amper contact hadden met leeftijdsgenoten en geremd werden in hun sociale ontwikkeling.
Het uiten van dankbaarheid en dit letterlijk uitspreken aan anderen brengt zo veel gezondheidsvoordelen met zich mee. We zijn dan ook dankbaar dat we met de gratitude booth op events van ID&T Group een grote impact kunnen maken en zo veel jongeren kunnen bereiken om op die manier een gratitude generation te ontketenen.Levi van Dam, wetenschapper aan de UvA en mede-oprichter stichting JIM
Wetenschappers ontdekten echter recentelijk dat het uitspreken van dankbaarheid een positieve impuls geeft aan je veerkracht, zowel voor degenen die hun dankbaarheid uiten als voor degenen aan de ontvangende kant.
ID&T Group plaatst dit jaar op meerdere evenementen een zogenaamde gratitude booth, waarin jongeren hun dankbaarheid kunnen uiten in een videoboodschap. Deze kunnen zij vervolgens naar de persoon sturen met wie zij hun boodschap willen delen. Daarnaast wordt door We Spark The World toestemming gevraagd de beelden op hun social media kanalen te delen. De leukste beelden en compilaties zijn naderhand te vinden op wesparktheworld.nl voor 'your daily dose of gratitude'.
De dankbaarheidskaravaan ging van start op Amsterdam Open Air en is daarnaast te vinden op Defqon.1 Weekend Festival, Summerpark, Vunzige Deuntjes Festival, Welcome to The Future, Awakenings Summer Festival, Mysteryland, Qlimax en Valhalla Festival.
Met deze karavaan willen de initiatiefnemers een duurzame dankbaarheidscultuur introduceren, waarin jongeren zich vrijer voelen om hun positiviteit te uiten en hun emoties te bespreken: gratitude is an attitude. Deze dankbaarheidskaravaan trekt de komende tien jaar door Nederland, met als doel om een gratitude generation te doen ontsteken. Naast de campagne rondom de gratitude booth is er een lespakket voor scholen ontwikkeld om binnen dertig dagen dankbaarheid te cultiveren.
We Spark The World is een initiatief van: