9 april 2020
Misschien kende je het nog niet als woord ‘telepressure’, maar nu veel van ons thuis werken, hoor je het begrip steeds vaker. Workplace telepressure is een sterke drang om te reageren op werkgerelateerde berichten en een preoccupatie met snelle responstijden. Het gevoel hebben dat je voortdurend je werkberichten moet checken om snel te kunnen reageren, tijdens maar ook ná je werk.
Michelle Van Laethem, universitair docent Arbeids- en Organisatiepsychologie, deed al eerder onderzoek naar werkgerelateerd smartphonegebruik tijdens en na werktijd. Voor een periode van vijf dagen volgde zij met collega’s 116 Nederlandse werknemers. Uit het onderzoek bleek dat dagelijks werkgerelateerd smartphonegebruik negatief is gerelateerd aan de psychologische losmaking van het werk op diezelfde dag. Ook vonden andere onderzoekers dat telepressure effect heeft op burn-out, op hoe we slapen en hoe effectief we kunnen werken.
Dagelijks werkgerelateerd smartphonegebruik is waarschijnlijk alleen maar toegenomen nu we noodgedwongen thuis moeten werken. De grens tussen privé en werk is vervaagd of volledig weg waardoor het psychologisch losmaken alleen maar lastiger wordt. Door de combinatie van thuis, onderwijs en werk komen we niet goed toe aan onze taken. En voor sommigen zijn veel van hun taken helemaal niet meer uitvoerbaar. Ook voor bedrijven die al aan thuiswerken gewend waren, is alles anders geworden, onder andere door het wegvallen van de grens tussen werk en privé, en daardoor onvergelijkbaar met hoe het was.
Vlak nadat de eerste maatregelen werden aangekondigd en scholen gesloten werden, startte een team masterstudenten van Van Laethem een onderzoek naar telepressure onder mensen in loondienst en zzp’ers. In totaal volgden de studenten 156 mensen werkzaam in diverse sectoren, van wie 52% in loondienst, 52% vrouw en met een gemiddelde leeftijd van 36 jaar. De impact van het noodgedwongen thuiswerken en het vervagen van de werk-privé scheidslijnen, zijn door de timing onderdeel van het onderzoek geworden.
‘Een eerste analyse van de data laat zien dat een derde van de deelnemers zich verplicht voelde om ’s avonds te reageren op werkberichten via de smartphone. Daarnaast had 38% moeite om zich op andere zaken te concentreren na een bericht te hebben ontvangen en voelde een sterke behoefte hier direct op te reageren. We moeten de data nog verder analyseren, maar we kunnen dus wel al zien dat ongeveer een derde van de deelnemers workplace telepressure ervaart. Gezien de zware consequenties die telepressure kan hebben, is dit natuurlijk zorgelijk’, vertelt Van Laethem.
Het advies dat Van Laethem naar aanleiding van eerder onderzoek formuleerde, is ook nu deels van toepassing:
Deze vult ze nu aan met: