1 april 2019
‘Ontwikkelingen in technologische communicatiemogelijkheden volgen elkaar razendsnel op. Daarmee is het medialandschap continu in verandering. Technologieën en nieuwe media, zoals augmented en virtual reality, chatbots, social media, mobiele apps en slimme spraakassistenten voor in de woonkamer hebben een grote invloed hebben op ons dagelijks leven. De leerstoel heeft tot doel om inzichtelijk te maken hoe nieuwe media en technologie van invloed is op hoe consumenten en merken zich tot elkaar verhouden.
Technologische ontwikkelingen bieden kansen, mogelijkheden om consumenten op nieuwe manieren te bereiken en te overtuigen. Maar er liggen ook uitdagingen. Hoe zit het met onze privacy als we een bestelling doen bij een online winkel via een spraakassistent in de woonkamer? Vinden we een apparaat dat mogelijk de hele dag meeluistert in de woonkamer eng? Weerhoudt dit ons als consument van het gebruiken van zo’n spraakassistent? Accepteren we een advies van een algoritme? Vertrouwen we dit in dezelfde mate als het advies van een mens?’
Technologische ontwikkelingen bieden kansen om consumenten op nieuwe manieren te bereiken. Maar er liggen ook uitdagingen. Hoe zit het met onze privacy als we een bestelling doen via een spraakassistent in de woonkamer?
Over 4 jaar kan de leerstoel Persuasion & New Media Technologies vragen beantwoorden over hoe nieuwe technologie de verhouding tussen consumenten en organisaties beïnvloedt, hoe deze technologieën door consumenten worden gebruikt en wat de effecten daarvan zijn. Ook weten wetenschapsjournalisten dat je bij onderzoekers in de leerstoel Persuasion & New Media Technologies antwoorden kunt krijgen op deze vragen. Daarnaast leveren we een actieve bijdrage aan educatie voor communicatie en marketingprofessionals en heeft de leerstoel de samenwerking met de praktijk verder versterkt. Tenslotte hebben we een bijdrage geleverd aan de onderzoeksinfrastructuur voor digitale onderzoeksmethoden, denk aan grootschalige inhoudsanalyses van beeldmateriaal.’
‘Als er nieuwe ontwikkelingen zijn, ben ik nieuwsgierig naar wat het nieuwe zo nieuw maakt. Toen jaren geleden Hyves als eerste grote sociale medium in Nederland z’n intrede deed, waren we daar allereerst vooral bezig met het onderhouden van sociale contacten. Daarna werden er ook merken actief. Je kon ‘lid’ worden van een pagina, maar ook werden er interactieve grappige campagnes verspreid, die je door kon sturen naar vrienden in je netwerk. Direct vroeg ik me af wat dit betekent voor hoe consumenten worden beïnvloed. Wat betekent het dat ik een campagne krijg doorgestuurd door een vriend? Herkent een consument dit als reclame? Of wordt het gezien als een leuk bericht van een vriend? Voelt het net zo commercieel of “reclamisch” als een campagne op tv of radio? De conclusie van mijn onderzoek hiernaar is dat deze nieuwe vorm van marketingcommunicatie slechter wordt herkend als reclame, en dat consumenten daarom relatief makkelijk overtuigd raken.
Mogelijk hebben we over 10 jaar eindelijk die chip in onze arm of in ons hoofd. Geen ellende meer met munten en pinpassen.
Wie weet waar we over 10 jaar staan. Mogelijk hebben we dan eindelijk die chip in onze arm of in ons hoofd, waar ik al 20 jaar op hoop: geen ellende meer met munten en pinpassen, geen gedoe meer met zoeken naar toegangsbewijzen. Hopelijk lopen we dan ook niet meer voorover gebogen over straat met een mobiele telefoon in onze hand, maar kunnen we door een lens augmented alle informatie die we wensen voor ons zien. Wie weet komt een virtuele interieurdesigner dan je woning opnieuw inrichten. Technologische ontwikkelingen gaan snel, zó snel dat we ons niet voor kunnen stellen hoe ons leven en onze interactie met merken er over 10 jaar uit zal zien. Dat maakt me enthousiast.’