Houssine Alloul, James Symonds en Leendert van der Valk zijn geselecteerd voor een verblijf aan het Netherlands Institute for Advanced Study in the Humanities and Social Sciences (NIAS-KNAW) in Amsterdam. Met de beurs kunnen zij gedurende het studiejaar 2024-2025 vijf maanden lang werken aan een eigen onderzoeksproject.

De gehonoreerde projecten:

• Housine Alloul, universitair docent Modern Global History: Ottoman Envoys to Europe: Negotiating Difference in the Diplomatic World, 1832-1914
    Dit project is erop gericht Osmaanse diplomaten opnieuw een plek te geven in de Europese geschiedenis. Door deze multireligieuze groep van Osmaanse functionarissen centraal te stellen, wil Allouls onderzoek de conventionele narratieven bijstellen die de negentiende-eeuwse diplomatieke orde vaak afschilderen als een specifiek West-Europese wereld waarin niet-westerse actoren geen actieve rol speelden.

• James Symonds, hoogleraar Historical Archaeology North of the Alps: New Worlds & New Commodities: Transformations of Everyday Life in 17th & 18th century Dutch Republic
    Hoe werden het roken van tabak en het drinken van thee ontvangen en overgenomen in de Nederlandse Republiek? In dit project gaat Symonds onderzoeken hoe goederen gerelateerd aan de consumptie van koloniale handelswaar in aantal toenamen en de 'nieuwe norm' werden in Nederlandse huishoudens. Het project is onderdeel van de NIAS-themagroep Early Dutch commerce and indigenous landscapes.

• Leendert van der Valk, docent Journalistiek: Atlas of the Dutch History of Slavery
    Hoeveel mensen werden tot slaaf gemaakt onder het Nederlandse koloniale bewind? Wie waren dat en waar woonden ze? Als journalist in residence gaat Van der Valk werken aan de Atlas of the Dutch History of Slavery. De kern van het boek wordt gevormd door de 30 'over het hoofd geziene' koloniën en handelsposten, die licht werpen op de meer dan een miljoen 'vergeten' kinderen, vrouwen en mannen die door Nederlandse handelaren tot slaaf werden gemaakt.

De onderzoekers worden onderdeel van een zorgvuldig uitgekozen gemeenschap van ongeveer vijftig wetenschappers, artiesten en schrijvers die voor het studiejaar 2024-2025 een NIAS-fellowship ontvangen.

Over NIAS-KNAW

Het NIAS – een van de instituten binnen de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) – biedt een fysieke en intellectuele ruimte voor geavanceerd onderzoek in de geesteswetenschappen en sociale wetenschappen dat gedreven is door nieuwsgierigheid en interdisciplinaire samenwerking. Nederlandse en internationale wetenschappers kunnen er tijdelijke fellowships krijgen. Het NIAS is gevestigd in Amsterdam.