Tweehonderd internationale onderzoekers op het gebied van celebrity studies komen begin juli samen aan de Universiteit van Amsterdam om op een driedaags congres van gedachten te wisselen over schandalen en crises waarin een hoofdrol is weggelegd voor filmsterren, sporthelden, populaire politici en andere beroemdheden. Er zijn speciale sessies met presentaties over Britney Spears, Taylor Swift, #MeToo en celebrity deep fakes.
Taylor Swift
Taylor Swift (foto: Paolo Villanueva, CC BY 2.0)

Meer dan ooit staan beroemdheden ter discussie. De #MeToo-beweging heeft filmsterren van hun voetstuk laten vallen, door toegenomen klimaatbewustzijn heeft het luxeleventje van the rich and famous zijn glans verloren, omstreden uitspraken van celebrity’s dragen bij aan polarisering (denk aan #ikdoenietmeermee), en de AI-revolutie heeft sterrendom ontmaskerd als een virtuele constructie. Wat zegt deze ‘celebrity-crisis’ over de hedendaagse cultuur, politiek en media? Is het tijdperk van ‘eeuwige roem’ voorbij?

Beroemde influencers

Tweehonderd wetenschappers verzamelen zich van 1 t/m 3 juli om antwoorden te vinden op die intrigerende vragen. Deelnemers zijn cultuurwetenschappers, sociologen, letterkundigen, mediawetenschappers en historici van over de hele wereld. Op het programma staan keynote-lezingen over onder meer Jennifer Lopez, beroemde influencers en ‘alledaagse’ beroemdheid. Het congres is een initiatief van het Celebrity Studies Journal, een wetenschappelijk tijdschrift uitgegeven door Routledge. De organisatie is in handen van Gaston Franssen (UvA).

Prof. dr. G.E.H.I. (Gaston) Franssen

Faculteit der Geesteswetenschappen