De jury van de Faculteit der Geesteswetenschappen heeft Marta Pelacani (onderzoeksmaster Art and Performance Research Studies) uitgeroepen tot facultaire winnaar van de UvA-scriptieprijs. Met haar scriptie over de rol van maatschappelijk betrokken kunst in gemeenschappen van Italiaanse deelpachters maakt ze kans op de prijs voor de beste masterscriptie die in het afgelopen studiejaar aan de UvA geschreven is.

In haar scriptie The Magical Atlas of Italian Sharecropping: exploring the role of storytelling, textiles, and socially engaged art in the intergenerational transmission of memory and heritage within Italy’s illiterate sharecropping communities onderzoekt Pelacani hoe kennis in Italiaanse boerengemeenschappen intergenerationeel overgedragen kan worden doormiddel van maatschappelijk betrokken kunst. De jury, die de scriptie beoordeelde met een 9.4, spreekt van een 'baanbrekend academisch werk'.

Pelacani krijgt veel lof voor het vertellen van haar persoonlijke familiegeschiedenis, zonder daarbij het academisch onderzoek uit het oog te verliezen. 'De scriptie besteedt op een bijzondere manier aandacht aan de tastbaarheid van communicatie, wat een nieuwe dimensie toevoegt aan ons denken over hoe verhalen over het verleden worden uitgewisseld.'

De jury bestaat dit jaar uit Barnita Bagchi (Wereldliteratuur), Jean Wagemans (Cognitie, communicatie en argumentatie) en Peter van Dam (Nederlandse Geschiedenis).

Over de UvA-scriptieprijs 2024

De facultaire winnaars van de UvA-scriptieprijs worden door de deelnemende faculteiten genomineerd en winnen elk 1.000 euro. Ook dingen ze mee naar de hoofdprijs: 3.000 euro voor de allerbeste scriptie van de Universiteit van Amsterdam in studiejaar 2023-2024.