11 december 2020
In haar onderzoek buigt Terpstra zich over de vraag waarom er golven zitten in de bladzijden van de stalenboeken in Museum de Lakenhal. Op basis van een gedegen materiaalanalyse, een collectiesurvey en een reconstructie stelt ze voor deze belangrijke collectie vast dat de manier waarop de pagina’s gevouwen werden voor een belangrijk deel bijdraagt aan hun huidige verschijningsvorm. Deze kennis is cruciaal om deze waardevolle stalenboeken beter te kunnen behouden en tentoon te stellen. De scriptie bevat ook adviezen over hoe de boeken te conserveren en eventueel te digitaliseren. Hoewel elke collectie stalenboeken uniek is, kan de kennis vergaard binnen dit onderzoek en de aanbevelingen die eruit volgen ook voor andere collecties relevant zijn.
De jury koos unaniem voor de scriptie van Terpstra, getiteld A wave from the past, on the formation of wave-patterned deformation of the Lakenhal Sample books. Het verdiepende onderzoek en de heldere presentatie ervan gaven de doorslag, aldus de jury.
De andere twee genomineerden waren Anneke Hoekstra met een onderzoek naar de biografie van een rijkgedecoreerd aantekenboekje, en Edith Sten met een onderzoek naar een foto van Gustave Le Gray. De jury bestond dit jaar uit Maarten van Bommel (hoogleraar Natuurwetenschappelijke aspecten van conservering en restauratie van roerend cultureel erfgoed), Bart Ankersmit (senior onderzoeker Rijksdienst voor het cultureel erfgoed) en Robert van Langh (hoofd Conservation & Science Rijksmuseum en Chair NICAS).
De Rijksmuseum-Migelien Gerritzen scriptieprijs wordt sinds 2013 uitgereikt aan studenten Conservering en restauratie van de Universiteit van Amsterdam. De winnaar ontvangt een cheque ter waarde van € 1.000, waarvan de helft direct wordt toegekend en de andere helft kan worden verzilverd nadat het onderzoek is gepubliceerd in een erkend vakblad voor conservering en restauratie.
De prijs is geïnitieerd door het Rijksmuseum en is ter nagedachtenis aan Migelien Gerritzen. Zij liet bij haar overlijden haar vermogen na aan het door haar opgerichte Migelien Gerritzen Fonds/Rijksmuseum Fonds, waarmee onder andere de opleiding van jonge restauratoren en onderzoekers mogelijk wordt gemaakt.
De Universiteit van Amsterdam biedt als enige Nederlandse universiteit een opleiding tot restaurator die voldoet aan de Europese normering. Het traject start met een tweejarige master Conservation and Restoration of Cultural Heritage: een interdisciplinaire opleiding gericht op studenten met een passie voor cultureel erfgoed die theorie en praktijk willen combineren. Het programma kent negen specialisaties en een track Technical Art History. Na afronding van de master kunnen studenten via een tweejarig Advanced Professional Programme de opleiding tot restaurator voltooien.