Publieksprijs voor Shakespeare-vak Kristine Johanson
26 juni 2019
Games is het eerste vak binnen de FGw dat zich bezighoudt met de discipline van video games. De werkvormen in het vak zijn innovatief: naast min of meer traditionele colleges werken studenten in game labs aan het zelf maken van video, waarbij niet alleen de editing-, maar ook de 'editorial'-kant aan bod komt: hoe breng je structuur aan of breng je een boodschap over? De studenten presenteren hun werk op een interactief online platform, waar de medestudenten direct hun feedback kunnen geven. Volgens Chakir Benzina, een van de studenten die het vak voordroegen, is dit platform 'een briljante leeromgeving waar je voortdurend elkaars werk evalueert en beter maakt.'
Het winnende mastervak Zorgen voor het zelf van Justyna Wubs-Mrozewicz is bijzonder vanwege zijn scope en diversiteit: het beslaat een heel millennium, van de Vikingen tot de moderne tijd, en draait om de vraag hoe je als historicus de relatie tussen individu en samenleving kunt onderzoeken met behulp van sociaalwetenschappelijke theorieën. De menselijke paradox om enerzijds bij een groep te willen horen maar zich anderzijds juist te willen onderscheiden, heeft in de loop van de geschiedenis steeds een andere invulling gekregen. De studenten onderzoeken de ontwikkeling van groepen en individuen in een lang historisch perspectief, met aandacht voor economie, politiek, godsdienst en cultuur.
Voor het eerst werd dit jaar ook een Publieksprijs uitgereikt. Kristine Johanson kreeg ongeveer een kwart van de stemmen voor het vak Shakespeare, Sexuality and Adaptation en eindigde daarmee net voor Games van Toni Pape. Het vak, onderdeel van de master English Literature and Culture, draait om de vraag hoe moderne film- en mediabewerkingen van Shakespeares werk de vroegmoderne seksualiteit representeren.
De FGw Onderwijsprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een bachelor- en mastervak waarin inspirerende onderwijsvormen worden toegepast of die als voorbeeld kunnen dienen voor toekomstige onderwijsprojecten. Voor het eerst konden dit jaar studenten en medewerkers zelf vakken voordragen. De jury ontving 35 voordrachten: 28 voor een bachelorvak, 7 voor een mastervak. Daaruit werden de volgende genomineerden geselecteerd:
Bachelor:
Master: