Het is ruim veertig jaar geleden dat Amerikaanse artsen in juni 1981 alarm sloegen: zij ontdekten een nieuw virus, dat vooral rond leek te gaan onder homoseksuele mannen. Enkele jaren later zal het virus hiv genoemd worden. Miljoenen mensen zijn wereldwijd overleden, onder wie duizenden in Nederland. Vandaag praten we over de erfenis van de hiv-epidemie en de verhalen van mensen die deze van dichtbij hebben meegemaakt.
Kerngegevens van evenement De diepe sporen van hiv/aids
27 september 2024
SPUI25

De afgelopen jaren is er sprake van een hernieuwde interesse in het verzamelen en documenteren van verhalen rondom hiv/aids. Zo organiseerde House of Hiv in augustus 2022 een tentoonstelling op acht locaties in Amsterdam, waar verschillende gemeenschappen aan het woord kwamen. In juni 2024 begon de VPRO met het uitzenden van de podcast En niemand bleef onaangeraakt, gemaakt door Maurits de Bruijn en Randy Vermeulen. Aan de Universiteit van Amsterdam is een onderzoeksproject gestart, waarin de beleving van de aidscrisis wordt onderzocht en in verband gebracht met beleidskeuzes sinds de jaren tachtig. Onder leiding van Jesse van Amelsvoort gaan we in gesprek over de geleerde lessen en de verhalen die nog verteld moeten worden. Met: Bram Mellink, Randy Vermeulen e.a.

Over SPUI25

SPUI25 is het academisch-culturele podium van Amsterdam op het Spui. In samenwerking met een groot aantal academische en culturele partners organiseert SPUI25 jaarlijks zo’n 300 programma’s die zich bewegen tussen wetenschap en cultuur, en tussen feit en fictie.

SPUI25 is een van de UvA-podia in het Universiteitskwartier.

SPUI25

Spui 25-27