Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Veel kinderen leren thuis een andere taal dan Nederlands. Op de basisschool wordt er opeens van hen verwacht dat zij Nederlands spreken en begrijpen. Hoe kunnen kinderen uit allerlei rangen en standen zo goed mogelijk voorbereid worden op deze stap? In deze tweede bijeenkomst in de reeks 'De staat van de Nederlandse taal en cultuur' buigen verschillende experts zich over deze kwestie.
Kerngegevens van evenement Taalvaardig naar school
Datum
9 mei 2022
Tijd
17:00 -18:30
Locatie
SPUI25
  • Leden van het UvA-onderzoeksproject Meertaligheid in Dagopvang (MIND) vertellen over meertalige kinderen en meertalig taalaanbod op de kinderopvang.
  • Leden van onderzoeksproject EVENING (Universiteit Utrecht) doen verslag van onderzoek naar manieren om kansengelijkheid in voor- en vroegschoolse educatie te vergroten.
  • Eke Krijnen (onderwijskundige en schrijver), Frieda Both (Gemeente Zaanstad) en onderzoekers van MIND en EVENING gaan onder leiding van Folkert Kuiken (Universiteit van Amsterdam) met elkaar in gesprek over hoe ervoor te zorgen dat meertalige kinderen taalvaardig naar school kunnen.

De staat van de Nederlandse taal en cultuur

De status van Nederlandse taal, literatuur en cultuur is een onderwerp dat de afgelopen jaren praktisch onafgebroken onderwerp van gesprek is geweest – of het nu ging om fundamentele onderwijsvernieuwingen, spraakmakende literaire debuten of zorgen om het taalniveau van leerlingen. Maar hoe staat het met het onderzoek naar de Nederlandse taal en cultuur? In deze reeks bij SPUI25 maken we de balans op. Onderzoekers, journalisten en artistieke professionals gaan met elkaar in gesprek over de vraag: hoe staat het eigenlijk met onze taal en cultuur?

De reeks is een initiatief van Gaston Franssen, die onlangs benoemd werd tot hoogleraar Nederlandse letterkunde en intermedialiteit.

SPUI25

Spui 25-27
1012 WX Amsterdam