In dit practicum staat het daadwerkelijk oefenen met het hypothesegestuurde scientist-practitioner-model van diagnostiek centraal. Het doel is om op basis van interviews, observaties en testresultaten te komen tot een psychologisch onderzoeksverslag en een individuele casusformulering, waar een behandelplan op kan aansluiten. Er wordt geoefend met de afname en interpretatie van ongestructureerde en semi-gestructureerde diagnostische interviews, alsmede de interpretatie van gestandaardiseerde zelfrapportagevragenlijsten.
Na de verplichte mastervakken rond je je afstudeeronderzoek (masterthese) af. Je wordt begeleid bij het maken, ontwerpen, uitvoeren, analyseren en schrijven van een individueel academisch empirisch onderzoek. Het gehele mastertheseproject wordt uitgevoerd binnen een periode van 12 weken voltijds.
Tijdens de stage werk je in de praktijk. Werkzaamheden bestaan onder meer uit diagnostiek, behandeling, advies en indicatiestelling. Kennis uit de wetenschappelijke opleiding wordt geïntegreerd met kennis en vaardigheden uit het werkveld. De stage kan in verschillende GGZ-settingen worden gelopen, denk aan: GGZ-instellingen, ziekenhuizen en groepspraktijken.
In de eerste vijf weken worden de belangrijkste interventies en technieken uit de cognitieve gedragstherapie besproken en geoefend. Het betreft: interoceptieve exposure, exposure in vivo, relaxatietraining, gedragsactivatie, socialevaardigheidstraining en disfunctionele cognities uitvragen en uitdagen. Daarna volgt er een keuze deel.
Ik heb het meest geleerd van de rollenspellen, omdat je de vaardigheden zelf kunt oefenen en je je leert inleven in de cliënt.Lees meer over de ervaring van Zonne