Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
In de klinische ontwikkelingspsychologie werk je handelingsgericht: je leert onderzoeken waar de behoeften van het kind liggen om zich op zowel cognitief als sociaal-emotioneel gebied zo optimaal mogelijk te kunnen ontwikkelen. Ook leer je (evidence-based) interventies toe te passen om optimale ontwikkeling te bevorderen.
  • Semester 1

    Tijdens het eerste semester volg je een aantal vakken en doe je daarnaast onderzoek in het kader van je Masterthese Klinische Ontwikkelingspsychologie  (18 ec). De masterthese kan ook in het tweede semester uitgevoerd worden. 

  • Semester 2

    Een groot deel van het masterjaar loop je stage in het werkveld van de ontwikkelingspsychologie (24 of 30 ec). De stage kan ook in het eerste semester starten.

VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Diagnostiekpracticum: Ontwikkelingspsychologie
    Blok 1
    6

    Deze cursus besteed aandacht aan bestudering van psychologische casuïstiek en vaardigheidstraining in het opzetten van psychodiagnostisch onderzoek voor hulpvragen bij kind en jongere. Factoren in de context van het kind (gezin, school) worden geïntegreerd.

  • Masterthese Klinische Ontwikkelingspsychologie
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    Blok 4
    Blok 5
    Blok 6
    18

    Onderwerpen van de masterthese liggen op terreinen als (cognitieve) ontwikkeling, psychopathologie, interventie of diagnostiek, in gezinnen of op scholen. De masterthese wordt begeleid door één van de academisch medewerkers van Ontwikkelingspsychologie. Voorbeelden van onderwerpen van eerdere masterthesen zijn: Gender en uitingen van autismespectrumstoornis, Leren en nieuwsgierigheid, Effectiviteit van CGT op planningsvaardigheden.

  • Praktijkstage Klinische Ontwikkelingspychologie – inclusief BAPD
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    Blok 4
    Blok 5
    Blok 6
    24

    Tijdens de stage werkt de student in de praktijk. Werkzaamheden bestaan onder meer uit diagnostiek, behandeling, advies en indicatie. Kennis uit de wetenschappelijke opleiding wordt geïntegreerd met kennis en vaardigheden uit het werkveld. De stage kan in verschillende settingen worden gelopen, denk aan: GGZ Jeugd, Jeugdzorg en Jeugdbescherming, (speciaal, basis en voortgezet) onderwijs, justitie en mediation (zie ook Canvas en de stagevoorlichting). De BAPD kan niet worden gegarandeerd.

  • Psychologische Interventies Kinderen en Jongeren 2: Interventiepracticum
    Blok 2
    6

    Deze cursus richt zich op de theoretische en praktische kant van huidige evidence-based psychologische interventies voor kinderen, jongeren, hun ouders, en leerkrachten die in verschillende settingen (bijv. gezin of school) gebruikt kunnen worden. De stoornis-specifieke en transdiagnostische interventies zijn gericht op de behandeling van veel voorkomende stoornissen of klachten bij kinderen en jongeren zoals stemmingsstoornissen (bijv. angst of depressie), ontwikkelingsstoornissen (bijv. ADHD of leerstoornissen) of pesten.

  • Vrije keuze
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    Blok 4
    Blok 5
    Blok 6
    6

    Wanneer je een stage loopt van 24 ECTS volg je nog een keuzevak van ten minste 6 ECTS. Ontwikkelingspsychologie biedt de volgende keuzevakken aan: Antisociaal gedrag bij kinderen & jeugdigen en Klinisch Practicum Leerproblemen.

Meer weten over het studieprogramma? Kijk in de online studiegids.
  • Studielast

    De mastertrack is intensief en vergt goede planningsvaardigheden. Aanwezigheid is verplicht bij het grootste deel van de hoorcolleges en werkgroepen. In Semester 1 volg je hoorcolleges, gedurende ongeveer 2 uur per week . De werkgroepen in Semester 1 nemen 3-5 uur per week tijd in beslag. In de vakken ligt veel nadruk op het voorbereiden van praktische opdrachten (zoals de afname van psychologische test) en het schrijven van verslagen. De stage houdt vaak in dat je 3-4 dagen per week op de instelling bent. Voor de masterthese wordt een strak tijdschema gevolgd, zodat de kans op uitloop klein is. 

  • Accreditatie

    De track KLOP is geaccrediteerd door de International School Psychology Association (ISPA). De accreditatie betreft die studenten die binnen KLOP een stage hebben gelopen op een school, bij een schoolbegeleidingsdienst of die op een andere wijze overwegend werkzaamheden op en voor scholen hebben verricht. 

    Met de accreditatie erkent de ISPA dat de track KLOP voldoet aan de internationale standaarden voor de training en opleiding van schoolpsychologen. 

  • Stagemogelijkheden

    De stage wordt naar keuze gelopen in een instelling op het gebied van de Jeugd(Gezondheids)Zorg of op het snijvlak van school en de Jeugdzorg, op een school of schoolbegeleidingsdienst. Je wordt begeleid in het vinden van een stage. 

  • Basisaantekening Psychodiagnostiek (BAPD)

    Als je gedurende je mastertrack een klinische praktijkstage hebt behaald, dan kom je na het afronden van de mastertrack in aanmerking voor het behalen van de BAPD. Bij afronding van de master Gezondheidszorgpsychologie.  

  • Verklaring vooropleidingseisen GZ-opleiding

    Na het afronden van de master’s track kom je in aanmerking voor de officiële verklaring dat je hebt voldaan aan de vooropleidingseisen voor de postacademische opleiding tot gezondheidszorgpsycholoog. 

Copyright: Maxime Brandenburg
Tijdens de lessen oefen je testafnames bij kinderen en jongeren en behandelprotocollen met medestudenten en acteurs. Lees de ervaring van Maxime