'De master Preventieve Jeugdhulp en Opvoeding (PJO) staat voor mij voor verdieping en verbreding van academische kennis en vaardigheden die ik als pedagoog in de praktijk nog dagelijks toepas.
Kies je voor PJO dan ben je al binnen een half jaar zeer goed op de hoogte van de laatste wetenschappelijke inzichten op het gebied van jeugdhulp en kun je deze vertalen naar het werkveld. Je kunt bijvoorbeeld uitleggen hoe zowel ouders als kinderen de opvoeding beïnvloeden. Je weet waarom het van belang is om interventies in te zetten die evidence-based zijn.
Maar wat maakt nu dat een interventie werkzaam is? Hoe beoordeel je dat? Welke relevante aspecten in opvoeding neem je mee in het ontwerp van een oudertraining? Je leert kritisch te analyseren, controverses in onderzoek te duiden, kennis in perspectief te zetten en systematisch te werken.
Tijdens de master maak je steeds de koppeling met de praktijk. Zo kreeg ik gastcolleges van professionals uit het veld en heb ik met medestudenten zelf een slaapinterventie voor jongeren ontwikkeld. Ook maakte ik de koppeling tussen wetenschap en praktijk tijdens mijn masterstage door een theoretisch kader te schrijven voor een interventie gericht op ouderschap op de werkvloer en door in netwerkactiviteiten wetenschappers en professionals bij elkaar te brengen. Als kers op de taart vertaalde ik op een APA-congres in Washington DC mijn onderzoeksbevindingen (thesis) naar een breder publiek van psychologen. Daar raakte ik geïnspireerd om me te richten op counseling (een kortdurenede behandeling/interventie). Inmiddels heb ik mijn eerste artikel gepubliceerd en start ik mijn eigen praktijk in counseling. Ik wens jou ook zo’n mooie ontwikkeling toe bij PJO, op je eigen manier!'