Binnen dit mastertraject kies je één van de twee specialisaties:
Je kunt echter ook besluiten zelf een pakket samen te stellen op basis van het aanbod van Onderwijsleerproblemen en Ontwikkelings- en opvoedingsproblemen. Bijvoorbeeld indien een combinatie van vakken uit beide richtingen een betere voorbereiding biedt op het werkveld waarin je geïnteresseerd bent of indien je in een eerdere studie al veel kennis hebt opgedaan over een bepaald vakgebied.
De stage en de scriptie beslaan tweederde van de master en kunnen ook na elkaar worden afgelegd. In beide richtingen ga je een orthopedagogische stage lopen.
Ontdek diepgaand diagnostisch en interventieproces in de Orthopedagogiek met de module Diagnostiek & Behandeling I. Verdiep je in hypothesetoetsing, interventies in onderwijs en pedagogische contexten, en leer praktische toepassing van diagnostische kennis en handelingsgerichte benadering. Deze module is een klinische leerlijn die toegang biedt tot verdere opleidingen.
Ook 'Van Diagnostiek naar Behandeling deel II' gaat over hulpverlening in een orthopedagogische context, maar dit keer vanuit een cognitief-gedragstherapeutische invalshoek. Je oefent met nieuwe technieken door gesprekken te voeren over een mild “probleemgedrag” van een medestudent, die voor deze cursus jouw cliënt is. Je stelt samen met je cliënt werkhypothesen op over de oorzaak en instandhouding van het probleemgedrag, op basis van functie- en betekenisanalyses.
Maak een keuze tussen een van de volgende keuzevakken: Leerstoornissen, Psychische problemen en opvoeding, Baby’s, peuters en kleuters: ontwikkeling, opvoeding en onderzoek, Leerling-Leerkracht interactie (zie UvA studiegids voor de details).
Je kunt een klinische of een niet-klinische stage doen (zie UvA studiegids voor de mogelijkheden).
Onder begeleiding van een docent leer je zelfstandig wetenschappelijk onderzoek uit te voeren en een onderzoeksscriptie te schrijven. Je doorloopt alle onderzoeksfasen, van literatuurverkenning tot resultaatpresentatie, dat je voorbereidt op wetenschappelijke en praktische beroepsuitoefening.
Josien Koster
Er zijn verschillende soorten stages mogelijk:
Je kunt de mastertrack Orthopedagogiek ook in deeltijdtempo volgen (bij een voltijdsinschrijving). Je verdeelt het programma dan over 1,5 tot 2 jaar.
Het onderwijs, evenals de begeleiding tijdens onderzoek en stage, wordt uitsluitend overdag gegeven. Je kunt de verschillende mogelijkheden bespreken met de studieadviseurs.
In het eerste semester verwerf je handelingsgerichte kennis en oefen je vaardigheden in hoorcolleges en werkgroepen. In het tweede semester pas je deze toe in (klinische) stage en thesis.
Hoorcollege: | 3 uur per week |
Werkgroepen: | 3 uur per week |
Zelfstudie: | uur per week |
Stage + thesis | 24 uur per week |
Orthopedagogiek is gericht op het werken met kinderen, jongeren, jongvolwassenen, ouders, leerkrachten en belangrijke anderen. Je kan je specialiseren in opvoedingsproblemen, leerproblemen, gedragsproblemen, etc, en je kan hierin naar eigen inzicht een mix maken. Je legt hierin accenten met de keuze van vakken en stage.
Nee, er is specifieke voorkennis nodig, omdat je in één jaar grote verantwoordelijkheden gaat dragen voor de ontwikkeling van kinderen en gezinnen.
Je hebt direct toegang als je met een bachelor Pedagogische wetenschappen of Ontwikkelingspsychologie van een Nederlandse universiteit komt, met daarin de klinische route (die kwalificeert voor de master Orthopedagogiek van de betreffende universiteit).
Met andere universitaire vooropleidingen kan je door ons laten nagaan of je voldoende pedagogische voorkennis hebt voor directe toelating, of dat je nog iets meer klinische voorkennis nodig zal hebben.
Als je van het HBO naar onze master wil gaan, heb je veelal een schakelprogramma-traject nodig.
Formeel is er geen verschil. Je studeert met beide varianten van de master af met hetzelfde diploma, met dezelfde kwalificaties. Veel van onze alumni zijn dan ook werkzaam binnen (onder andere) het forensisch veld.
Er is wel een verschil in accent, waarbij Forensische Orthopedagogiek meer accent legt op de juridische aspecten van hulpverlening in een juridisch kader, en op (residentiële) hulp aan jongeren, terwijl wij bij Orthopedagogiek meer het accent leggen op behandeling in de kindertijd om te voorkomen dat problemen dusdanig escaleren.
De master is zo ingericht dat je binnen de master goed een BAPD kan behalen, mits je je stage daar op inricht en het vereiste niveau behaalt. De BAPD bestaat grotendeels uit 3x casuïstiek, en deze drie casussen zijn ingebakken in de master en je supervisie. Als je dit wil is het wel belangrijk een stage te kiezen die dit mogelijk maakt.
Overigens is het behalen van de BAPD niet verplicht om voor de master te slagen. Je kan dus ook de master doen zonder BAPD.
Als masterstudent stel je zelf een stage-instelling van je keuze voor. De opleiding beoordeelt vervolgens of deze stageplek geschikt is om de leerdoelen van de master te behalen (kwaliteit, begeleiding van stagiairs, kwalificaties van begeleiders, etc). Binnen die kaders kan je voor heel diverse instellingen kiezen, van (speciaal) onderwijs met kleuters tot aan begeleid wonen voor jongvolwassenen; en van individuele begeleiding van jongeren met eetproblemen in de GGZ tot aan stimuleren van sociale vaardigheden bij kinderen met ontwikkelingsproblemen, om maar een paar voorbeelden te noemen. Het kan wel serieus zoeken zijn naar een stage-instelling die bij je voorkeren past en die je dan ook nog aanneemt. We begeleiden je daarbij.
De ervaring leert, dat de master behoorlijk intensief is. Het is dan ook belangrijk om er genoeg tijd voor te hebben, zodat je er optimaal van profiteert. Meer dan een dag werken per week naast de voltijds-master is dan ook niet aan te raden (tenzij het een baan is die ook als stageplek geldt). Er zijn studenten die om deze reden de master in deeltijd volgen. Dat kan, maar overleg dan wel vooraf over een handige indeling, zodat je je stage pas begint ná de daar op voorbereidende vakken.