Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Doorloop alle onderstaande stappen om je in te schrijven voor de opleiding.

Heb je je vooropleiding in het buitenland gedaan? Dan volg je een ander inschrijfproces.

Inschrijfproces
  • 1. Check de deadlines
    • Schrijf je voor 1 juni in via Studielink (zie stap 4).
    • Meld je voor 1 juni aan via het intakeformulier (zie stap 6).

    Let op! Het kan een paar dagen duren om alle stappen van het aanmeldproces te doorlopen. Bovendien moet je misschien wat documenten opzoeken of opvragen. Zorg dus dat je ruim op tijd begint.

  • 2. Check de toelatingseisen

    2.1 Toelating met een bachelor of een schakelprogramma (premaster)

    In het document Toelatingseisen masters POW 2025-2026 vind je een overzicht van de toelatingseisen voor alle mastertrajecten van afdeling Pedagogische en Onderwijswetenschappen.

    2.2 Toelating met een hbo-diploma of wo-diploma anders dan Pedagogische wetenschappen

    • Met een hbo-opleiding kun je niet rechtstreeks tot het mastertraject worden toegelaten. Je dient eerst het schakelprogramma Forensische Orthopedagogiek te doorlopen.
      Let op! Toelating aanvragen tot het schakelprogramma kan uiterlijk tot en met 31 maart.
    • Met een wo-opleiding anders dan Pedagogische wetenschappen, verwijzen we je naar het document Mastervereisten Forensische Orthopedagogiek (zie punt 6).
  • 3. Check het collegegeld

    Bekijk voordat je je inschrijft de kosten die je kwijt gaat zijn aan het collegegeld. Hiervoor kun je de collegegeldmeter gebruiken en/of de informatiepagina over collegegeld bekijken. Let op: de collegegeldmeter werkt niet goed in Safari.

    Overige studiekosten

    Naast het collegegeld ben je gemiddeld tussen de € 50 en € 100 per maand kwijt aan boeken, excursies, een laptop en ander studiemateriaal. Houd tevens rekening met andere kosten zoals eten, openbaar vervoer en woonkosten als je op kamers gaat.

  • 4. Schrijf je in via Studielink
  • 5. Activeer je UvAnet ID

    Nadat je je hebt ingeschreven in Studielink, ontvang je een e-mail met je UvAnetID. Activeer je UvAnetID volgens de instructies. Je hebt je UvAnetID nodig om je in te schrijven bij de UvA.

  • 6. Na je inschrijving in Studielink
Na (voorwaardelijke) toelating
  • 7. Meld je aan voor vakken

    Elk semester meld je je aan voor je vakken. Zonder vakaanmelding kun je geen onderwijs volgen. De vakaanmelding verloopt via de applicatie GLASS.
    De aanmeldperiode voor alle vakken van het eerste semester start in juni; de vakaanmelding voor het tweede semester start in december.

    De vakaanmeldingsprocedure vind je op de studentensite op de pagina Vakaanmelding via GLASS (kies bovenaan in het dropdown menu eerst je opleiding).

  • 8. Doe mee aan de introductiedag

    De opleiding begint met een introductiedag in september. Na je inschrijving ontvang je hier meer informatie over. 

  • 9. Vraag je collegekaart aan

    Een collegekaart is een persoonlijke kaart die je onder andere gebruikt als identificatie tijdens tentamens en bij het lenen van boeken. Na je voorwaardelijke toelating ontvang je van de centrale studentenadministratie van de UvA meer informatie over het aanvragen van een collegekaart.

  • 10. Betaal het collegegeld

    Om je inschrijving te voltooien moet je het collegegeld betalen. Zorg ervoor dat je de betaling voor 31 augustus (of 31 januari bij een februaristart) hebt geregeld.