"Alles vond ik interessant: geschiedenis, antropologie, psychologie, politicologie, pedagogische wetenschappen en sociologie. Maar één thema sprong er uit, namelijk werken met kinderen. Toen mijn studiekeuze uiteindelijk gereduceerd was naar twee studies, psychologie en pedagogische wetenschappen, besefte ik dat ik bij de jongere doelgroep wil eindigen. Dit bevestigde mijn keuze voor de bachelor Pedagogische Wetenschappen. Ik wilde namelijk àlles weten over de opgroeiende mens: van (ongeboren) afhankelijke baby tot aan de jongvolwassene die zijn vleugels probeert uit te slaan.
Tijdens mijn bachelor, die ik volgde aan een andere universiteit, leerde ik ontzettend veel. De ontwikkeling van kinderen vind ik magisch en tegelijkertijd zo kwetsbaar voor invloeden van de omgeving. De eerste maand van mijn bachelor bevestigde mijn interesse voor deze doelgroep. Echter voelde ik aan het eind van mijn bachelor dat ik wat diepgang en uitdaging miste. Hierdoor ben ik opzoek gegaan naar een master die mijn interesses en kennishonger kon stillen. Ik stelde mezelf de vraag: “Wat wil ik voor jongeren en gezinnen betekenen?” Het antwoord hierop was dat ik, ondanks de complexiteit van de problematiek, krachten willen benadrukken en kansen wil creëren. In samenwerking met de jongere en de omgeving.
In februari 2020 bezocht ik de Open Dag van de master Forensische Orthopedagogiek. Ik voelde direct een match tussen mijn interesses en wat de master mij kon bieden. Ik schreef me in en startte in september 2020 met de master. Ondanks dat ik weinig fysiek onderwijs heb gehad, heb ik veel geleerd. De vele gastcolleges waren een waardevolle toevoeging op de literatuur. De gastcolleges gingen onder andere over de morele ontwikkeling van delinquente jongeren, het beleid bij (gedwongen) jeugdzorg, jongeren met een licht verstandelijke beperking, het inschatten van risico’s en veiligheid en trauma.
De master is zo opgebouwd dat je tot en met december vakken volgt. Hierna start je met je masterthesis en/of stage. Vanuit mijn bachelor was ik niet gewend om meerdere vakken tegelijk te volgen. Het verdelen van mijn tijd vond ik op het begin dus best lastig. Ik heb er voor gekozen om eerst mijn thesis te schrijven en volgend collegejaar met mijn stage te starten. Hierdoor heb ik nog voldoende tijd om naast mijn studie te werken als pedagogisch medewerker op een crisisopvang voor uithuisgeplaatste jongeren met een licht verstandelijke beperking. Tijdens mijn werk merk ik pas hoeveel ik heb geleerd over jongeren en in het specifiek over deze doelgroep.
Tijdens de master was er veel aandacht voor ons welzijn in deze gekke tijd. Dit kenmerkt de docenten van Forensische Orthopedagogiek, vind ik. Ze denken mee met wat er speelt in jouw leven. Daarnaast wordt er binnen de master veel meegedacht met jouw ambities. Ik twijfelde enorm tussen een klinische- of onderzoeksstage. Na heel veel twijfels, heb ik toch voor een klinische stage gekozen, omdat mijn hart echt bij direct contact met jongeren ligt. Wel kan ik betrokken blijven bij mijn thesisonderwerp, om zo toch de onderzoekswereld verder te ontdekken.
Zoals je wellicht al door hebt, ben ik erg blij met mijn studiekeuze. De doelgroep is uitdagend, maar zo mooi. Twijfel jij nog over jouw studiekeuze of heb je een vraag over de master Forensische Orthopedagogiek? Je mag altijd een mailtje sturen naar: fabienneharteveld@hotmail.com. "