‘Tijdens mijn bachelor Scheikunde kwam ik onverwacht in aanraking met het onderwijs. In mijn derde jaar had ik in januari wat tijd over en schreef ik me in voor het blok Oriëntatie op Onderwijs: dat behelst één week introductie en daarna drie weken oriënteren en lesgeven op een middelbare school. Lesgeven had ik nooit eerder overwogen, maar ik was direct enthousiast. Dat enthousiasme leidde tot het volgen van de Minor Educatie waarvoor ik een periode moest lesgeven in Amsterdam bij De Nieuwe Havo. Van alles wat ik tijdens mijn studie heb gedaan, vond ik dit echt het allerleukst.’
‘Toch wilde ik mijn opties openhouden en koos ik de master Science and Business Management in Utrecht, waarbij ik een sterke combinatie van scheikunde en economie kon verkennen. Hoewel ik het lesgeven niet uit mijn hoofd kon zetten en de wens had om mijn e onderwijsbevoegdheid te halen, wilde ik ook de bedrijfswereld ontdekken. Dus liep ik stage bij Accenture, een consultancybedrijf. Ik vond het werk uitdagend en interessant maar na verloop van tijd miste ik het gevoel dat ik een maatschappelijk verschil maakte. In de consultancy ben je vooral met je eigen ‘eilandje’ bezig, terwijl ik juist waarde hecht aan iets bijdragen aan de samenleving.’
‘Inmiddels ben ik aan mijn tweede jaar begonnen als fulltime docent op een middelbare school, terwijl ik ook nog bezig ben met het afronden van mijn master. Ik wil hierna mijn eerstegraads onderwijsbevoegdheid halen, zodat ik ook op het hoogste niveau mag lesgeven. Het docentschap geeft ontzettend veel voldoening. Het werk is heel divers: je geeft les, bereidt lessen voor, kijkt toetsen na, beantwoordt e-mails, gaat mee met kamp en excursies, maakt toetsen, communiceert met ouders en bent mentor van een klas. Het is druk, en ik besef nu pas hoe ondergewaardeerd docenten zijn. Je moet er echt passie voor hebben, want elke dag en elke les is anders. Dat maakt het heel afwisselend en uitdagend.’
‘Ik geniet vooral van de momenten waarop je echt het verschil maakt. Als je een leerling dat eureka-moment ziet beleven, of als ze speciaal naar je toe komen omdat ze jouw uitleg zo goed vinden – dat is fantastisch. Die directe feedback van leerlingen geeft enorm veel voldoening. In het onderwijs heb je het gevoel dat je echt iets betekent voor anderen. Vraag iemand naar zijn favoriete docent van vroeger, en er komen meteen namen naar boven. Voor iedereen die Scheikunde studeert of het overweegt te studeren, zou ik willen zeggen: probeer eens iets met lesgeven. Ga naar een middelbare school, vraag of je een keer mee mag kijken of misschien zelfs een les mag geven. Veel mensen komen er pas op latere leeftijd achter hoe leuk het is om voor de klas te staan. Ik zou zeggen: geef het een kans, wie weet ontdek je een kant van jezelf waarvan je niet wist dat die er was.’