‘Ik heb voor Pyschobiologie gekozen omdat de combinatie tussen psychologie en de exacte wetenschap me enorm aansprak. De UvA trok me sowieso al vanwege haar vrijgevochtenheid en tijdens de voorlichtingsdag had ik ook een goede klik met docenten en studenten. Inmiddels ben ik data science consultant bij beleidsonderzoeksbureau Regioplan en grijp ik nog regelmatig terug op vaardigheden die ik in de bachelor heb opgedaan. Wij evalueren beleidsnotities voor de overheid, zoals gemeenten en ministeries, en adviseren hierover. Zo hebben we in opdracht van het ministerie van OCW onderzocht waarom er leraren zijn met een uitkering die niet voor de klas staan. Ikzelf houd me bezig met datamodelleren, analyseren en presenteren. Op een handige manier met data omgaan is een van de dingen die ik al in de bachelor heb geleerd. Vooral aan het vak statistische analysetechnieken heb ik veel gehad.’
‘Inmiddels geef ik leiding aan de datawerkzaamheden bij Regioplan en ben ik veel bezig met hoe mensen met verandering omgaan. Het gaat dan voornamelijk om mijn eigen collega’s, die meer met data gaan werken. Daarbij moet ik soms wel een beetje pushen en enthousiasmeren, maar nooit dwingen want daar houdt niemand van. Ik beleg veel vergaderingen om mensen de tijd geven om aan een plan te wennen. Veel theoretische kennis over dit ‘verandermanagement’ heb ik opgedaan tijdens mijn bachelor, en ook later tijdens de master cognitieve neurobiologie.’
‘Wat ook enorm heeft meegeholpen, is dat ik veel bestuurlijke ervaring heb opgedaan als lid van verschillende commissies van de studievereniging Congo, en later ook als bestuurslid. Hier heb ik veel geleerd over de omgang met mensen, en in het bijzonder met mensen die veel ouder zijn dan jij. Als jonge student zat ik toen al met professoren om de tafel om te overleggen. Van deze ervaring heb ik nu veel profijt als ik overleg met senior-collega’s en ambtenaren. In het bestuursjaar had ik ook veel contact met docenten en anderen die zich bezighouden met de opleiding. We organiseerden bijvoorbeeld samen de introductiedag van Psychobiologie. Hierdoor heb ik nog meer waardering gekregen voor de docenten en de opleiding. Hun enthousiasme en passie voor hun vak vond ik prachtig om te zien. De docenten hebben ook veel respect voor de studenten, waardoor je prettig kunt samenwerken.’
‘In de bachelor doe je zeer veel neurobiologische kennis op. Dat is een stevig fundament voor een (wetenschappelijke) master later. Wat ik heel goed vond aan de opleiding, is dat je heel veel practica krijgt. Dat past goed bij mij, omdat ik het prachtig vind om theorie in de praktijk te brengen. Ook hadden we als studenten goed contact met de docenten, dat ging allemaal erg makkelijk. Bij Psychobiologie kun je een docent na een college altijd even aanspreken, bij sommige andere studies is het veel massaler.’