‘Zowel de biologische kant als de psychologische kant is mij met de paplepel ingegoten; mijn moeder was lang maatschappelijk werkster en mijn vader is scheikundige. Bij Psychobiologie kwamen voor mijn gevoel deze twee werelden samen. Daarbij was ik altijd al geïnteresseerd in gedrag, en dat staat bij Psychobiologie centraal. Toen ik in 2006 begon, was de UvA de enige universiteit die deze bachelor aanbood. Dat kwam mij mooi uit, want ik wilde heel graag in Amsterdam studeren. Tijdens mijn bachelor en master combineerde ik de studie met de lerarenopleiding. Ik was erg geïnteresseerd in alles wat bij lesgeven komt kijken, zoals hoe je presenteert en hoe jonge mensen leren.’
‘Na mijn afstuderen werd ik biologiedocent op het 4e Gymnasium in Amsterdam en werkte ik daarnaast als leraarambtenaar voor het Ministerie van OCW. Inmiddels werk ik volledig voor OCW als bestuursadviseur. Mijn werk is soms ineens heel actueel. We hebben nu natuurlijk het grote lerarentekort en de hoge werkdruk onder leraren. Daar zoeken we oplossingen voor en span ik me voor in. Deze baan had ik niet bewust voor ogen toen ik aan de bachelor begon. Sterker nog, ik had helemaal geen beeld van wat ik later zou willen. Ik was vooral gefocused op de lesstof, mijn studiegenoten en op welke tentamens we zouden krijgen. Pas later ging ik eens nadenken over wat ik er mee zou willen. Toch zou ik het achteraf niet anders doen. Het is prima om je studiekeuzes te maken op basis van nieuwsgierigheid en interesse. Daarmee kom je er ook wel.’
‘Bij Psychobiologie heb ik geleerd om zaken vanuit verschillende hoeken te benaderen. Deze vaardigheid gebruik ik ook als bestuursadviseur veel. Je kunnen verplaatsen in de positie van anderen, maar een probleem ook op systeemniveau kunnen begrijpen. Ook sterk aan de bachelor vond ik de grote focus op academische vaardigheden, zoals kritisch lezen. Psychobiologie is de geschikte studie voor jou als je echt geïnteresseerd bent in menselijk gedrag. Je moet er wel tegen kunnen dat er nog veel onbekend is over het brein. Verreweg het meeste weten we nog niet. Er komt veel verbeelding bij de studie kijken. En je moet niet bang zijn om vragen te stellen waar geen pasklare antwoorden op bestaan.’
‘Wat ik fijn vond aan de UvA, was dat je veel ruimte krijgt om naast je studie dingen erbij te doen. Zo was ik actief bij de studievereniging en de studentenraad. Hier heb ik geleerd na te denken over hoe de studie was opgebouwd en over wat er beter kon. En daar dan een voorstel voor maken, of proberen iets te beïnvloeden. Dat doe ik nu voor het ministerie ook. Ook kwam ik hierbij veel mensen tegen die ik anders misschien niet had ontmoet of had uitgezocht als mijn vrienden. En juist van de omgang met hen heb ik ontzettend veel geleerd.’