Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Je houdt je bezig met vraagstukken over opvoeding en ontwikkeling. In jaar 1 verdiep je je in de normale ontwikkeling van kinderen, de gezinscontext en de context van vrienden en vrije tijd. In jaar 2 verschuift de focus naar meer complexe ontwikkelingssituaties en de context van professionele opvoeders in kinderopvang, onderwijs en hulpverlening. Jaar 3 is een specialisatiejaar, waarin je in het 1e semester verschillende keuzevakken volgt. In het 2e semester staan meer complexe professionele vaardigheden en onderzoek centraal.
Opbouw van de studiejaren
VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Onderzoeksmethodologie
    Blok 1
    6

    In het vak Onderzoeksmethodologie leer je de basisprincipes van sociaalwetenschappelijk onderzoek, ethische principes, testleer, steekproeftrekking en verschillende onderzoeksmethoden. Je leert ook hoe je een onderzoek opzet, analyseert, interpreteert en communiceert. De focus ligt op de vier onderzoeksvaliditeiten en hun maatregelen.

  • Inleiding onderwijswetenschappen
    Blok 1
    Blok 2
    6

    In het vak Onderwijswetenschappen ontdek je wat dit vakgebied inhoudt en wat de verschillende onderdelen ervan zijn. Je leert belangrijke ideeën, theorieën en problemen begrijpen en toepassen in analyses. Door gesprekken draag je bij aan discussies over onderwijsvragen. De cursus verbindt theorie met actuele onderwijsthema's en behandelt deze op verschillende niveaus in colleges door diverse docenten.

  • Inleiding pedagogische wetenschappen
    Blok 1
    Blok 2
    6

    Dit vak introduceert pedagogiek in zowel wetenschap als praktijk. Je leert over kindconcepten, opvoedingsdoelen, gedrag en theorieën. Ook behandelt het de belangrijkste pedagogische werkvelden, geschiedenis en het inschatten van casussen. Het vak richt zich op kinderontwikkeling, opvoeding en normen binnen verschillende contexten en tijdsperiodes.

  • Beschrijvende statistiek
    Blok 2
    6

    Bij het vak Beschrijvende Statistiek leer je het verschil tussen beschrijvende en toetsende statistiek, statistische analyses uitvoeren en resultaten interpreteren. Je oefent met kansberekening, kansverdelingen en statistische toetsing. In de werkgroepen worden sommen geoefend en analyses met SPSS uitgevoerd. Er zijn wekelijkse formatieve digitale voortgangstoetsen voor feedback.

  • Professionele Vaardigheden 1
    Blok 3
    3

    Deze module focust op het aanleren van basale gespreksvaardigheden en -technieken, het analyseren en verbeteren van de eigen communicatiestijl, en het stimuleren van een professionele houding. Je leert verschillende gesprekstechnieken, ontvangt feedback en oefent met rollenspelen. Het doel is bewustzijn creëren van je eigen sterke punten en verbeterpunten in gespreksvaardigheden. Deze module bereidt je voor op professionele communicatie als gedragswetenschapper met volwassenen.

  • Testen en Meten
    Blok 3
    3

    In dit vak leer je over testen en meten in pedagogisch en onderwijskundig onderzoek. Je leert principes van itemconstructie, testafnames, betrouwbaarheidsschattingen en exploratieve factoranalyse. Je past je kennis toe door zelf items te construeren, analyses uit te voeren en diagnostische oordelen te vormen.

  • Familie en Gezin
    Blok 4
    6

    In deze cursus leer je over gezinspedagogische theorieën en hun toepassing in diverse gezinssituaties. Onderwerpen zijn gezinsinteracties, ouder-kind interacties, opvoeding en ontwikkelingsproblemen, kindermishandeling en opvoedingsondersteuning. De cursus bouwt voort op de cursus Inleiding in de Pedagogische Wetenschappen, sluit aan bij de cursus Ontwikkelingspsychologie en bereidt voor op de cursus Vrienden en Vrije Tijd.

  • Ontwikkelingspsychologie
    Blok 4
    6

    Deze cursus behandelt de ontwikkeling van kinderen van conceptie tot adolescentie, inclusief belangrijke theorieën, methoden en experimenten in ontwikkelingspsychologie. Je leert hoe diversiteit, cultuur en gender invloed hebben op ontwikkeling en hoe ontwikkelingspsychologie wordt toegepast in pedagogie en onderwijs.

  • Vrienden en vrije tijd
    Blok 5
    6

    Dit vak richt zich op de invloed van vrienden en vrijetijdsbesteding op de psychosociale ontwikkeling van kinderen en jongeren. Je leert over het belang van deze context en hoe het de ontwikkeling beïnvloedt, zowel positief als negatief. Diversiteit, zoals gender en achtergrond, wordt ook besproken. Je ontwikkelt inzicht in deze kwesties en leert ze toepassen op actuele situaties.

  • Educational Ideals, Rights and Ethics
    Blok 5
    Blok 6
    9

    Dit vak helpt studenten om filosofisch na te denken over onderwijs en opvoeding, inclusief ethische vraagstukken bij professionele interventies. Je verkent de rol van idealen in onderwijs, de taal van rechten en ethische uitdagingen in de hedendaagse samenleving, zoals beoordeling, seksualiteit, thuisonderwijs en biomedische verbeteringen.

  • Persoonlijkheidsleer
    Blok 6
    3

    Ontdek de ontwikkeling van persoonlijkheid en de invloedrijke processen in het vak Persoonlijkheidsleer. Leer over belangrijke persoonlijkheidstheorieën en meetmethoden. Begrijp hoe persoonlijkheid een cruciale rol speelt in de ontwikkeling van kinderen en waarom pedagogen kennis moeten hebben van deze processen voor opvoedingsvraagstukken.

  • Academische Vaardigheden A
    Blok 1
    Blok 2

    In de leerlijn Academische Vaardigheden en Loopbaanoriëntatie (ACVA) leer je als aankomend pedagoog of onderwijswetenschapper academische vaardigheden die je nodig hebt voor wetenschappelijk onderzoek en professioneel handelen. In ACVA A leer je onder andere hoe je wetenschappelijke literatuur leest, samenvat en onderzoek plant, met een focus op structuur en APA-citatiestijl.

  • Academische Vaardigheden B
    Blok 4
    Blok 5

    In de leerlijn Academische Vaardigheden en Loopbaanoriëntatie word je als pedagoog of onderwijswetenschapper opgeleid tot een professioneel met kennis én praktische toepassing van wetenschappelijk onderzoek. ACVA B draait om argumentatievaardigheden, zowel schriftelijk als in mondelinge discussies, met een afsluitende opdracht en debatbijdrage.

Meer weten over het studieprogramma? Kijk in de online studiegids.
Copyright: Toestemming voor gebruik op website
De bachelorstage maakt dit programma uniek, want dat vind je niet in elke bachelor pedagogiek. Lees de ervaring van Nadine
Extra mogelijkheden
Copyright: UvA POWL (online rechten afgekocht)
Het mooie van Pedagogische wetenschappen vind ik dat het niet alleen om het kind gaat, maar ook om de omgeving. Lees de ervaring van Suzan
Tijdsverdeling en begeleiding
Veelgestelde vragen