Een studiejaar bestaat uit twee semesters die elk weer zijn opgedeeld volgens het 8-8-4 schema: twee blokken van acht weken gevolgd door een blok van vier weken. In de blokken van acht weken volg je doorgaans twee vakken met hoorcolleges, werkcolleges en practica. In de periode van vier weken wordt een projectvak gegeven. Hierin pas je theoretische kennis in een groepsproject toe.
Per week ben je ongeveer 40 uur met de studie bezig bent. Hiervan bestaat de helft uit contactonderwijs. De andere helft van de tijd gebruik je voor zelfstudie. Je doet al je werk op je eigen laptop, die je altijd bij je hebt. Je laptop moet aan een aantal minimumeisen voldoen.
Wij vinden het belangrijk dat studenten actief participeren in het onderwijs. Daarom is er veel ruimte voor vragen en discussie. Ook vinden we het belangrijk dat je je keuzes kunt onderbouwen. Om dit te oefenen moet je regelmatig rapporteren over de beslissingen die je hebt gemaakt om tot een bepaalde oplossing te komen. Dit oefenen doe je onder andere in het vak Academische Vaardigheden. Dit vak volg je in het hele eerste en tweede jaar naast alle andere vakken. De meeste vakken worden afgesloten met één of meerdere toetsen, zoals een schriftelijk of mondeling tentamen, een werkstuk of een eindpresentatie.
Het eerste studiejaar is breed opgezet. Je maakt kennis met de belangrijkste onderwerpen uit de informatica en leert een aantal basisbegrippen, technieken en toepassingen van de informatietechnologie. De begeleiding tijdens het eerste semester is intensief en er wordt een flinke inzet van je verwacht.
In je tweede jaar volg je vakken om de basiskennis die je in het eerste jaar hebt opgedaan te verdiepen. Je krijgt te maken met een breed spectrum aan informaticaonderwerpen. Om een goed beeld te kunnen vormen van mogelijke masteropleidingen worden er in het tweede jaar vakken en projecten aangeboden die voor die opleidingen kenmerkend zijn.
Het eerste semester voor het derde jaar is helemaal gereserveerd voor keuzeruimte. Je kunt kiezen voor keuzevakken bij Informatica, zoals Graphics en Game Technologie, Scientific Data Analysis, Introduction to Quantum Computing of Virtual and Augmented Reality for Good. Maar het is ook mogelijk om vakken of een minor bij een andere opleiding te kiezen of op uitwisseling naar het buitenland te gaan.
Het tweede semester begin je met twee vakken die je kunt kiezen uit een vast aanbod van drie vakken. Tot slot ga je aan de slag met een afstudeerproject waar je een scriptie over schrijft. Je afstudeeronderzoek kun je bij een van de instituten op Amsterdam Science Park uitvoeren of bij een van de bedrijven waar we mee samenwerken. Bij een succesvolle afronding van alle vakken, krijg je de titel Bachelor of Science (BSc).
Tijdens je studie sta je er niet alleen voor. Je krijgt in elke fase van je studie de persoonlijke begeleiding die past bij de specifieke vragen van dat moment.
Mijn afstudeerproject gaat over Virtual Reality (VR) en de angststoornis ‘selectief mutisme’ bij kinderen. Kinderen met selectief mutisme ervaren moeite om te praten. In dit project kan ik mijn kennis van programmeren en VR combineren.Nora Silven, Informatica student Lees het verhaal van Nora en andere Informatica studenten
Het eerste semester van het derde jaar bestaat uit vrije keuzeruimte (30 EC) die je helemaal zelf kunt invullen. Dit geeft je de kans om je kennis te verbreden of juist te verdiepen op een onderwerp waar je graag meer over wil leren. Maar je kunt deze tijd bijvoorbeeld ook gebruiken voor een uitwisseling naar het buitenland.
Heb je behoefte aan een extra uitdaging? En wil je je naast informatica ook meer verdiepen in wiskunde? Dan is de dubbele bachelor Wiskunde en Informatica misschien wel iets voor jou.
Misschien kun je en wil je al eerder in de opleiding extra uitdaging naast het reguliere programma. In dat geval kun je het honoursprogramma volgen. Als honoursstudent krijg je de mogelijkheid om je maximaal te ontwikkelen; je volgt een op maat gemaakt programma van extra vakken met een totale studielast van 30 EC (verspreid over drie jaar). Ook in dit geval kun je kiezen voor meer specialisatie of juist meer verbreding. Als je voor alle reguliere en extra vakken gemiddeld een 7 of hoger haalt, krijg je naast je bachelordiploma ook een honourscertificaat uitgereikt.
Je hoeft geen speciale voorkennis van computers of programmeerervaring te hebben om met de opleiding te kunnen beginnen. In het eerste jaar leer je programmeren in verschillende programmeertalen. Programmeren is binnen de opleiding geen doel op zich, maar wel een belangrijke vaardigheid die je gebruikt bij het oplossen van alle mogelijke informatica vraagstukken.
Informatica gaat kort gesteld over de theorie achter en de werking en toepassing van computersystemen, netwerken, hardware en software. Bij Kunstmatige intelligentie houdt men zich specifieker bezig met taken van computers waar intelligentie voor nodig is, zoals machine learning, maar ook bijvoorbeeld logica en taalkunde. Bij Informatiekunde gaat het meer over toepassingen van technologie om specifieke problemen op te lossen en processen te verbeteren en is er daarom ook meer aandacht voor bijvoorbeeld organisatiekunde en communicatie.