Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Veel vakken en up to date     

Het leuke is dat je als Informatica student vakken over zowel het vakgebied kunstmatige intelligentie als informatica krijgt. Er zit veel overlap tussen de vakgebieden en de ontwikkelingen gaan razendsnel. Daarom houdt de opleiding het vakkenpakket zoveel mogelijk up to date. Ook zijn we vooral praktisch bezig. Zo ook bij het vak Datastructuren. We kregen daar leuke opdrachten. Zoals het uitprogrammeren van de manier waarop de datastructuren in elkaar zitten.   

Stack en queue

Zo maken we bijvoorbeeld de datastructuren ‘stack’ en ‘queue’ om efficiënt doolhoven op te lossen. Een stack kun je bijvoorbeeld zien als een stapel borden waar je alleen bij het bovenste bord kan komen. In de datastructuur kan je ook alleen bij het bovenste data-element komen. Een queue kan je zien als een rij bij de kassa die van voor naar achter wordt afgewerkt. Wat is nu efficiënter? Een stack of een queue? Dat ga je zelf onderzoeken.  

Onderzoek naar data over zonnestormen 

Mijn bachelorscriptie gaat over hoe je met neurale netwerken zonnestormen kunt voorspellen. Een neuraal netwerk is software of hardware die de werking van de hersenen nabootst. Zo’n neuraal netwerk is opgebouwd uit een netwerk van knooppunten, ook wel neuronen genoemd. Deze neuronen zijn onderling verbonden en kunnen informatie doorgeven aan elkaar. Ik gebruik röntgenstralingsdata van de NASA-satellieten en laat verschillende neurale netwerken deze data analyseren. Die neurale netwerken moeten vervolgens aan de hand van nieuwe data voorspellen of er een zonnestorm gaat komen in de nabije toekomst. Hierbij kon ik de lesstof van het vak Statistisch Redeneren goed gebruiken als basiskennis.   

Misvattingen over onze studie  

Mensen denken weleens dat we binnen onze studie weinig sociale mensen hebben. Ik merk dat we juist veel mensen hebben die met elkaar wat leuks doen of elkaar helpen met de lesstof. De studievereniging organiseert ook veel sociale activiteiten. Het is leuk om je daarbij aan te sluiten. Een andere misvatting is dat je bij ons leert programmeren. Je leert het wel, want het is nodig om de opdrachten te maken. Maar je wordt niet opgeleid tot programmeur.