Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Dr. R.T. (Rosalinde) Stadt

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Powl Docenten ILO

Bezoekadres
  • Nieuwe Achtergracht 127
Postadres
  • Postbus 15776
    1001 NG Amsterdam
Contactgegevens
  • De invloed van T1 Nederlands en T2 Engels op de verwerving van het Frans als derde taal (T3)

    In Nederland is Engels als tweede taal (T2) telkens meer aanwezig in het dagelijks leven. De belangrijke rol van het Engels kan gevolgen hebben voor de status van deze taal als achtergrondtaal bij het leren van andere vreemde talen. In dit onderzoek bekijken we in hoeverre het Engels als T2 naast het Nederlands als T1 een rol speelt in de verwerving van een T3, in dit geval het Frans. We testen een belangrijke T3-hypothese, de L2 Status Factor, volgens welke de T2 belangrijker is dan de T1 in T3-verwerving, we kijken naar T2 variabelen zoals het niveau van de T2, Nederlands-Engels tweetalig onderwijs, de manier waarop de T2 is aangeleerd en de mate waarin de leerder aan de T2 wordt blootgesteld en we bestuderen ontwikkelingspatronen in het gebruik van de T1 Nederlands en T2 Engels bij de verwerving van het Frans als T3.

    Met dit project willen we enerzijds een bijdrage aan het vreemde taalverwervingsdebat leveren door het effect van achtergrondtalen in het leren van een derde vreemde taal te onderzoeken en anderzijds bekijken of en op welke manier MVT-leerlingen kunnen profiteren van de kennis van hun achtergrondtalen. De resultaten kunnen leiden tot aanbevelingen voor het onderwijs, zowel betreft het Engels – op gebied van invloed van tweetalig onderwijs en invloed van expliciete instructie – als van het Frans – op gebied van de rol van de T1 en T2 in T3-verwerving.

  • Publicaties

    2020

    • Stadt, R., Hulk, A., & Sleeman, P. (2020). L1 Dutch vs L2 English and the initial stages of L3 French acquisition. In C. Bardel, & L. Sánchez (Eds.), Third language acquisition : Age, proficiency and multilingualism (pp. 237-261). (Eurosla Studies; Vol. 3). Language Science Press. https://doi.org/10.5281/zenodo.4138749 [details]

    2018

    • Stadt, R., Hulk, A., & Sleeman, P. (2018). The influence of L1 Dutch and L2 English on L3 French: A longitudinal study. Journal of the European Second Language Association (JESLA), 2(1), 63-71. https://doi.org/10.22599/jesla.42 [details]
    • Stadt, R., Hulk, A., & Sleeman, P. (2018). The influence of L2 English on L3 French acquisition in bilingual education. Dutch Journal of Applied Linguistics, 7(2), 227-245. https://doi.org/10.1075/dujal.18006.sta [details]
    • Stadt, R., Hulk, A., & Sleeman, P. (2018). The role of L2 exposure in L3A: A comparative study between third and fourth year secondary school students in the Netherlands. In J. Berns, H. Jacobs, & D. Nouveau (Eds.), Romance Languages and Linguistic Theory 13: Selected papers from ‘Going Romance’ 29, Nijmegen (pp. 279-296). (Romance languages and linguistic theory (RLLT); Vol. 13). John Benjamins Publishing Company. https://doi.org/10.1075/rllt.13.17sta [details]

    2016

    Spreker

    • Stadt, R. (speaker) (15-3-2018). Verb placement in L3 German and L3 French: the role of L2 English, Modern Linguistics and Language Didactics , Konstanz.
    • Stadt, R. (speaker) (22-9-2017). The influence of L2 English on L3 French acquisition in a CLIL context: the role of input and proficiency, Najaarsstudiedag Anela, Tilburg.
    • Stadt, R. (speaker) (30-8-2017). The influence of L1 Dutch and L2 English on L3 French: A longitudinal study, Eurosla 2017, Reading.
    • Stadt, R. (speaker) (1-12-2016). The Role of L1 Dutch vs. L2 English in L3 French acquisition: a study on cross-sectional developmental patterns, Symposium on multilingualism, proficiency level and age, Stockhom.
    • Stadt, R. (speaker) (1-9-2016). The influence of L2 school immersion on the acquisition of L3 French:  the case of verb placement , 10th International Conference on Multilingualism and Third Language Acquisition, Vianna.
    • Stadt, R. (speaker) (10-6-2016). The Influence of L2 English Immersion and Exposure on L3 French, CALP, Basel.
    • Stadt, R. (speaker) (3-3-2016). L2 School Immersion and the Acquisition of Verb Placement in L3 French, DISM.
    • Stadt, R. (speaker) (6-2-2016). The L2 Status Factor and the Influence of English Immersion on L3 French, TIN dag, Utrecht.

    Andere

    • Stadt, R. (participant) (15-3-2018 - 16-3-2018). Modern Linguistics and Language Didactics, Konstanz (participating in a conference, workshop, ...).
    • Stadt, R. (participant) (30-9-2017). Najaarsstudiedag Anela, Tilburg. Presentation (participating in a conference, workshop, ...).
    • Stadt, R. (participant) (30-8-2017 - 2-9-2017). Eurosla 2017, Reading (participating in a conference, workshop, ...).
    • Stadt, R. (participant) (11-6-2017 - 15-6-2017). 11th International Symposium on Bilingualism (ISB). Participation and posterpresentation (participating in a conference, workshop, ...).
    • Stadt, R. (participant) (7-4-2017 - 9-4-2017). Generative Approaches to Second Language Acquisition, Southampton (participating in a conference, workshop, ...).
    • Stadt, R. (participant) (4-2-2017). Grote Taaldag 2017, Utrecht. Presentation (participating in a conference, workshop, ...).
    • Stadt, R. (participant) (10-12-2015 - 12-12-2015). Going Romance, Nijmegen. Presentation (participating in a conference, workshop, ...).
    • Stadt, R. (participant) (22-5-2015 - 23-5-2015). Anéla Applied Linguistics Conference 2015, Egmond aan Zee. Poster Prize, poster "The Influence of L2 English on L3 French: The Case of Verb Placement" (participating in a conference, workshop, ...).

    2019

    • Stadt, R. T. (2019). The influence of Dutch (L1) and English (L2) on third language learning: The effects of education, development and language combinations. [Thesis, fully internal, Universiteit van Amsterdam]. LOT. [details]
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    • Laar & Berg (AT-scholen)
      Docent Frans