Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Dr. S.B. (Sybren) Spit

Faculteit der Geesteswetenschappen
Capaciteitsgroep Nederlandse Taalkunde
Fotograaf: Tessa Posthuma de Boer voor Faces of Science

Bezoekadres
  • Spuistraat 134
  • Kamernummer: 4.25
Postadres
  • Postbus 1642
    1000 BP Amsterdam
Contactgegevens
  • Profiel

    Ik ben als onderzoeker en docent aan de UvA verbonden. Ik doe vooral onderzoek naar taalverwerving, met een sterke focus op methodologische vernieuwing. Daarnaast werk ik ook als adviseur/data-analist bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Ik draag daar bij aan meer data-gedreven/evidence based beleid, en het bouwen van een brug tussen wetenschap en beleid. Hieronder vind je meer informatie over de verschillende onderzoeksprojecten waar ik bij betrokken ben (geweest). 

    Meta-LLL (2023-2027)

    Ik ben een post-doc onderzoeker in het Meta-LLL-project, waarin we de relatie tussen geletterdheid, meta-linguïstisch bewustzijn en taalverwerving onderzoeken. Veel mensen leren allerlei onderdelen van hun eerste taal terwijl ze ook leren lezen en schrijven. Tijdens dat proces leer je ook nadenken over taal als een object. Je leert bijvoorbeeld dat taal bestaat uit woorden, dat die woorden weer opgebouwd zijn uit klanken, en dat je die klanken kunt weergeven door middel van symbolen of letters. Geletterdheid stelt je dus in staat om taal op een abstracte manier te analyseren. Het is daarom niet gek om te denken dat leren lezen en schrijven het leren van een taal in het algemeen beïnvloedt, maar hier weten we nog erg weinig van af. In dit project proberen we hier meer over te weten te komen door kinderen en volwassenen te onderzoeken terwijl zij leren om te lezen en schrijven. Sible Andringa is de hoofdonderzoeker in dit project, waarbinnen ook Bart Siekman en Sarah der Nederlanden hun promotie-onderzoek uitvoeren. Bart focust daarbij op volwassenen die nog niet kunnen lezen en schrijven, terwijl Sarah zich meer richt op kinderen die nog moeten leren lezen en schrijven. Ik ben als begeleider bij beide projecten betrokken. We werken in dit project ook samen met Josje Verhagen, Judith Rispens, Michal Korenar and Yesim Sevinc.

    Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (sinds 2020)

    Een van mijn taken voor OCW is het uitvoeren van onderzoek dat zowel wetenschappelijk als beleidsmatig relevant is. Samen met Josje Verhagen, Hanna Mulder en Carolien van Houdt onderzochten we bijvoorbeeld de uitval in het grootschalige pre-COOL onderzoek: zijn peuters met bepaalde achtergrondkenmerken minder vaak in staat om goed mee te doen met cognitieve taken? Met Sible Andringa en Oisín Ryan kijk ik naar de relatie tussen scores op het Staatsexamen NT2 en studiesucces bij een vervolgopleiding, waarbij we een Causal Inference-aanpak toepassen: heeft een betere taalvaardigheid in het Nederlands een positief effect op studiesucces? Wilt u meer weten over de dataverwerking voor dit onderzoek, zie dan het document hieronder. Op dit moment onderzoek ik ook met Alex Mulder, Abe Hofman en Niels Smits in hoeverre het mogelijk is om de CBS-achterstandsindicator op eerlijkheid te beoordelen: hebben we hier genoeg data voor, of is het eigenlijk niet goed mogelijk?

    Evaluatie kansenaanpak (2022-2023)

    Ieder kind verdient het onderwijs waarmee het zijn of haar capaciteiten ten volste kan benutten. Helaas is dat niet voor alle kinderen mogelijk. Om deze ongelijke kansen aan te pakken krijgen scholen in Amsterdam sinds 2017 extra budget. Hiermee kunnen zij kinderen die een grote kans op achterstand lopen extra ondersteuning bieden. Veel scholen zetten bij de besteding van het Kansenaanpak-budget in op woordenschatontwikkeling van hun leerlingen. In opdracht van de gemeente Amsterdam heb ik samen met Sible Andringa en Folkert Kuiken onderzocht of deze woordenschatinterventies effectief zijn. De eerste uitkomsten suggereren dat de aanpak effectief is, maar er is wel vervolgonderzoek nodig. In het najaar van 2023 wordt dit onderzoek uitgevoerd.

    Replicatie-project (2020-2022)

    In dit NWO-project repliceerden we twee invloedrijke onderzoeken naar de cognitieve ontwikkeling van baby's: Marcus et al. (1999) en Kovács & Mehler (2009). Het doel van dit project was om te bekijken hoe robust de oorspronkelijke resultaten waren, wanneer we de experimenten opnieuw uitvoerden in verschillende labs in Nederland. Voor dit project werkte ik samen met Andreea Geambasu, Claartje Levelt (PI), Daan van Renswoude, Elma Blom, Paula Fikkert, Sabine Hunnius, Caroline Junge, Josje Verhagen, Ingmar Visser en Frank Wijnen.

    PhD-project (2016-2022)

    In februari 2022 heb ik mijn proefschrift 'Awareness and instruction when kindergarteners acquire language' verdedigd. In dit project onderzocht ik de algemene aanname dat jonge kinderen een taal volledig onbewust leren. Hoewel de rol van bewustzijn in het taalverwervingsproces bij volwassenen uitgebreid bestudeerd is, weten we over de rol hiervan bij kinderen vrij weinig. In het project onderzocht ik of kinderen meta-linguistisch bewust zijn ontwikkelen en daar gebruik van maken. Onderaan deze pagina is een filmpje te zien waarin ik mijn onderzoek verder uitleg. Het project werd begeleid door Enoch Aboh, Sible Andringa en Judith Rispens

    Wetenschapscommunicatie

    In 2017 ben ik gekozen als 'Face of Science' door de KNAW (Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen). Dit project probeert mensen buiten de academische wereld op de hoogte te houden van wetenschappelijk onderzoek. Je kunt hier mijn eerdere bijdrages teruglezen. Verder werd ik over mijn PhD-onderzoek geïnterviewd door NPO Radio 1 (dat kun je hier terugluisteren), Radio SALTO (dat kun je hier terugluisteren), door Folia (dat kun je hier teruglezen) en Kennislink (dat kun je hier teruglezen). Ook heb ik tussen januari 2018 en maart 2020 meegedaan aan zogenaamde ScienceBattles: een theaterprogramma waarin vier promovendi het tegen elkaar opnemen, die elk tien minuten de tijd krijgen om hun onderzoek voor een breed publiek toegankelijk te maken. Aan het eind kiest het publiek een winnaar. Meer informatie is hier te vinden. In augustus 2022 stond ik met onder andere Josje Verhagen op Lowlands met een groot karaoke-experiment. Daarover waren we op de radio te horen bij De Staat van Stasse (hier) en het NOS Radio 1 Journaal (hier).

    -
  • -

    Ik ben als onderzoeker en docent aan de UvA verbonden. Ik doe vooral onderzoek naar taalverwerving, met een sterke focus op methodologische vernieuwing. Daarnaast werk ik ook als adviseur/data-analist bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Ik draag daar bij aan meer data-gedreven/evidence based beleid, en het bouwen van een brug tussen wetenschap en beleid. Hieronder vind je meer informatie over de verschillende onderzoeksprojecten waar ik bij betrokken ben (geweest). 

    Meta-LLL (2023-2027)

    Ik ben een post-doc onderzoeker in het Meta-LLL-project, waarin we de relatie tussen geletterdheid, meta-linguïstisch bewustzijn en taalverwerving onderzoeken. Veel mensen leren allerlei onderdelen van hun eerste taal terwijl ze ook leren lezen en schrijven. Tijdens dat proces leer je ook nadenken over taal als een object. Je leert bijvoorbeeld dat taal bestaat uit woorden, dat die woorden weer opgebouwd zijn uit klanken, en dat je die klanken kunt weergeven door middel van symbolen of letters. Geletterdheid stelt je dus in staat om taal op een abstracte manier te analyseren. Het is daarom niet gek om te denken dat leren lezen en schrijven het leren van een taal in het algemeen beïnvloedt, maar hier weten we nog erg weinig van af. In dit project proberen we hier meer over te weten te komen door kinderen en volwassenen te onderzoeken terwijl zij leren om te lezen en schrijven. Sible Andringa is de hoofdonderzoeker in dit project, waarbinnen ook Bart Siekman en Sarah der Nederlanden hun promotie-onderzoek uitvoeren. Bart focust daarbij op volwassenen die nog niet kunnen lezen en schrijven, terwijl Sarah zich meer richt op kinderen die nog moeten leren lezen en schrijven. Ik ben als begeleider bij beide projecten betrokken. We werken in dit project ook samen met Josje Verhagen, Judith Rispens, Michal Korenar and Yesim Sevinc.

    Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (sinds 2020)

    Een van mijn taken voor OCW is het uitvoeren van onderzoek dat zowel wetenschappelijk als beleidsmatig relevant is. Samen met Josje Verhagen, Hanna Mulder en Carolien van Houdt onderzochten we bijvoorbeeld de uitval in het grootschalige pre-COOL onderzoek: zijn peuters met bepaalde achtergrondkenmerken minder vaak in staat om goed mee te doen met cognitieve taken? Met Sible Andringa en Oisín Ryan kijk ik naar de relatie tussen scores op het Staatsexamen NT2 en studiesucces bij een vervolgopleiding, waarbij we een Causal Inference-aanpak toepassen: heeft een betere taalvaardigheid in het Nederlands een positief effect op studiesucces? Wilt u meer weten over de dataverwerking voor dit onderzoek, zie dan het document hieronder. Op dit moment onderzoek ik ook met Alex Mulder, Abe Hofman en Niels Smits in hoeverre het mogelijk is om de CBS-achterstandsindicator op eerlijkheid te beoordelen: hebben we hier genoeg data voor, of is het eigenlijk niet goed mogelijk?

    Evaluatie kansenaanpak (2022-2023)

    Ieder kind verdient het onderwijs waarmee het zijn of haar capaciteiten ten volste kan benutten. Helaas is dat niet voor alle kinderen mogelijk. Om deze ongelijke kansen aan te pakken krijgen scholen in Amsterdam sinds 2017 extra budget. Hiermee kunnen zij kinderen die een grote kans op achterstand lopen extra ondersteuning bieden. Veel scholen zetten bij de besteding van het Kansenaanpak-budget in op woordenschatontwikkeling van hun leerlingen. In opdracht van de gemeente Amsterdam heb ik samen met Sible Andringa en Folkert Kuiken onderzocht of deze woordenschatinterventies effectief zijn. De eerste uitkomsten suggereren dat de aanpak effectief is, maar er is wel vervolgonderzoek nodig. In het najaar van 2023 wordt dit onderzoek uitgevoerd.

    Replicatie-project (2020-2022)

    In dit NWO-project repliceerden we twee invloedrijke onderzoeken naar de cognitieve ontwikkeling van baby's: Marcus et al. (1999) en Kovács & Mehler (2009). Het doel van dit project was om te bekijken hoe robust de oorspronkelijke resultaten waren, wanneer we de experimenten opnieuw uitvoerden in verschillende labs in Nederland. Voor dit project werkte ik samen met Andreea Geambasu, Claartje Levelt (PI), Daan van Renswoude, Elma Blom, Paula Fikkert, Sabine Hunnius, Caroline Junge, Josje Verhagen, Ingmar Visser en Frank Wijnen.

    PhD-project (2016-2022)

    In februari 2022 heb ik mijn proefschrift 'Awareness and instruction when kindergarteners acquire language' verdedigd. In dit project onderzocht ik de algemene aanname dat jonge kinderen een taal volledig onbewust leren. Hoewel de rol van bewustzijn in het taalverwervingsproces bij volwassenen uitgebreid bestudeerd is, weten we over de rol hiervan bij kinderen vrij weinig. In het project onderzocht ik of kinderen meta-linguistisch bewust zijn ontwikkelen en daar gebruik van maken. Onderaan deze pagina is een filmpje te zien waarin ik mijn onderzoek verder uitleg. Het project werd begeleid door Enoch Aboh, Sible Andringa en Judith Rispens

    Wetenschapscommunicatie

    In 2017 ben ik gekozen als 'Face of Science' door de KNAW (Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen). Dit project probeert mensen buiten de academische wereld op de hoogte te houden van wetenschappelijk onderzoek. Je kunt hier mijn eerdere bijdrages teruglezen. Verder werd ik over mijn PhD-onderzoek geïnterviewd door NPO Radio 1 (dat kun je hier terugluisteren), Radio SALTO (dat kun je hier terugluisteren), door Folia (dat kun je hier teruglezen) en Kennislink (dat kun je hier teruglezen). Ook heb ik tussen januari 2018 en maart 2020 meegedaan aan zogenaamde ScienceBattles: een theaterprogramma waarin vier promovendi het tegen elkaar opnemen, die elk tien minuten de tijd krijgen om hun onderzoek voor een breed publiek toegankelijk te maken. Aan het eind kiest het publiek een winnaar. Meer informatie is hier te vinden. In augustus 2022 stond ik met onder andere Josje Verhagen op Lowlands met een groot karaoke-experiment. Daarover waren we op de radio te horen bij De Staat van Stasse (hier) en het NOS Radio 1 Journaal (hier).

    Ik ben als onderzoeker en docent aan de UvA verbonden. Ik doe vooral onderzoek naar taalverwerving, met een sterke focus op methodologische vernieuwing. Daarnaast werk ik ook als adviseur/data-analist bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Ik draag daar bij aan meer data-gedreven/evidence based beleid, en het bouwen van een brug tussen wetenschap en beleid. Hieronder vind je meer informatie over de verschillende onderzoeksprojecten waar ik bij betrokken ben (geweest). 

    Meta-LLL (2023-2027)

    Ik ben een post-doc onderzoeker in het Meta-LLL-project, waarin we de relatie tussen geletterdheid, meta-linguïstisch bewustzijn en taalverwerving onderzoeken. Veel mensen leren allerlei onderdelen van hun eerste taal terwijl ze ook leren lezen en schrijven. Tijdens dat proces leer je ook nadenken over taal als een object. Je leert bijvoorbeeld dat taal bestaat uit woorden, dat die woorden weer opgebouwd zijn uit klanken, en dat je die klanken kunt weergeven door middel van symbolen of letters. Geletterdheid stelt je dus in staat om taal op een abstracte manier te analyseren. Het is daarom niet gek om te denken dat leren lezen en schrijven het leren van een taal in het algemeen beïnvloedt, maar hier weten we nog erg weinig van af. In dit project proberen we hier meer over te weten te komen door kinderen en volwassenen te onderzoeken terwijl zij leren om te lezen en schrijven. Sible Andringa is de hoofdonderzoeker in dit project, waarbinnen ook Bart Siekman en Sarah der Nederlanden hun promotie-onderzoek uitvoeren. Bart focust daarbij op volwassenen die nog niet kunnen lezen en schrijven, terwijl Sarah zich meer richt op kinderen die nog moeten leren lezen en schrijven. Ik ben als begeleider bij beide projecten betrokken. We werken in dit project ook samen met Josje Verhagen, Judith Rispens, Michal Korenar and Yesim Sevinc.

    Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (sinds 2020)

    Een van mijn taken voor OCW is het uitvoeren van onderzoek dat zowel wetenschappelijk als beleidsmatig relevant is. Samen met Josje Verhagen, Hanna Mulder en Carolien van Houdt onderzochten we bijvoorbeeld de uitval in het grootschalige pre-COOL onderzoek: zijn peuters met bepaalde achtergrondkenmerken minder vaak in staat om goed mee te doen met cognitieve taken? Met Sible Andringa en Oisín Ryan kijk ik naar de relatie tussen scores op het Staatsexamen NT2 en studiesucces bij een vervolgopleiding, waarbij we een Causal Inference-aanpak toepassen: heeft een betere taalvaardigheid in het Nederlands een positief effect op studiesucces? Wilt u meer weten over de dataverwerking voor dit onderzoek, zie dan het document hieronder. Op dit moment onderzoek ik ook met Alex Mulder, Abe Hofman en Niels Smits in hoeverre het mogelijk is om de CBS-achterstandsindicator op eerlijkheid te beoordelen: hebben we hier genoeg data voor, of is het eigenlijk niet goed mogelijk?

    Evaluatie kansenaanpak (2022-2023)

    Ieder kind verdient het onderwijs waarmee het zijn of haar capaciteiten ten volste kan benutten. Helaas is dat niet voor alle kinderen mogelijk. Om deze ongelijke kansen aan te pakken krijgen scholen in Amsterdam sinds 2017 extra budget. Hiermee kunnen zij kinderen die een grote kans op achterstand lopen extra ondersteuning bieden. Veel scholen zetten bij de besteding van het Kansenaanpak-budget in op woordenschatontwikkeling van hun leerlingen. In opdracht van de gemeente Amsterdam heb ik samen met Sible Andringa en Folkert Kuiken onderzocht of deze woordenschatinterventies effectief zijn. De eerste uitkomsten suggereren dat de aanpak effectief is, maar er is wel vervolgonderzoek nodig. In het najaar van 2023 wordt dit onderzoek uitgevoerd.

    Replicatie-project (2020-2022)

    In dit NWO-project repliceerden we twee invloedrijke onderzoeken naar de cognitieve ontwikkeling van baby's: Marcus et al. (1999) en Kovács & Mehler (2009). Het doel van dit project was om te bekijken hoe robust de oorspronkelijke resultaten waren, wanneer we de experimenten opnieuw uitvoerden in verschillende labs in Nederland. Voor dit project werkte ik samen met Andreea Geambasu, Claartje Levelt (PI), Daan van Renswoude, Elma Blom, Paula Fikkert, Sabine Hunnius, Caroline Junge, Josje Verhagen, Ingmar Visser en Frank Wijnen.

    PhD-project (2016-2022)

    In februari 2022 heb ik mijn proefschrift 'Awareness and instruction when kindergarteners acquire language' verdedigd. In dit project onderzocht ik de algemene aanname dat jonge kinderen een taal volledig onbewust leren. Hoewel de rol van bewustzijn in het taalverwervingsproces bij volwassenen uitgebreid bestudeerd is, weten we over de rol hiervan bij kinderen vrij weinig. In het project onderzocht ik of kinderen meta-linguistisch bewust zijn ontwikkelen en daar gebruik van maken. Onderaan deze pagina is een filmpje te zien waarin ik mijn onderzoek verder uitleg. Het project werd begeleid door Enoch Aboh, Sible Andringa en Judith Rispens

    Wetenschapscommunicatie

    In 2017 ben ik gekozen als 'Face of Science' door de KNAW (Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen). Dit project probeert mensen buiten de academische wereld op de hoogte te houden van wetenschappelijk onderzoek. Je kunt hier mijn eerdere bijdrages teruglezen. Verder werd ik over mijn PhD-onderzoek geïnterviewd door NPO Radio 1 (dat kun je hier terugluisteren), Radio SALTO (dat kun je hier terugluisteren), door Folia (dat kun je hier teruglezen) en Kennislink (dat kun je hier teruglezen). Ook heb ik tussen januari 2018 en maart 2020 meegedaan aan zogenaamde ScienceBattles: een theaterprogramma waarin vier promovendi het tegen elkaar opnemen, die elk tien minuten de tijd krijgen om hun onderzoek voor een breed publiek toegankelijk te maken. Aan het eind kiest het publiek een winnaar. Meer informatie is hier te vinden. In augustus 2022 stond ik met onder andere Josje Verhagen op Lowlands met een groot karaoke-experiment. Daarover waren we op de radio te horen bij De Staat van Stasse (hier) en het NOS Radio 1 Journaal (hier).

    -
  • Publicaties

    2024

    • Andringa, S. J., & Spit, S. B. (in press). Implicit knowledge and language learning. In C. Chapelle (Ed.), Encyclopeadia of Applied Linguistics Wiley Online Library.

    2023

    • Geambașu, A., Spit, S., van Renswoude, D., Blom, E., Fikkert, P. J. P. M., Hunnius, S., Junge, C. C. M. M., Verhagen, J., Visser, I., Wijnen, F., & Levelt, C. C. (2023). Robustness of the rule-learning effect in 7-month-old infants: A close, multicenter replication of Marcus et al. (1999). Developmental Science, 26(1), Article e13244. Advance online publication. https://doi.org/10.1111/desc.13244 [details]
    • Spit, S., Geambașu, A., van Renswoude, D., Blom, E., Fikkert, P., Hunnius, S., Junge, C., Verhagen, J., Visser, I., Wijnen, F., & Levelt, C. C. (2023). Robustness of the cognitive gains in 7-month-old bilingual infants: A close multi-center replication of Kovács and Mehler (2009). Developmental Science, 26(6), Article e13377. https://doi.org/10.1111/desc.13377 [details]
    • Spit, S., Mulder, H., van Houdt, C., & Verhagen, J. (2023). Can we predict non-response in developmental tasks? Assessing the longitudinal relation between toddlers’ non-response and early academic skills. Infant and Child Development, 32(1), Article e2376. Advance online publication. https://doi.org/10.1002/icd.2376 [details]

    2022

    2021

    • Leeuwestein, H., Barking, M., Sodacı, H., Oudgenoeg‐Paz , O., Verhagen, J., Vogt, P., Aarts, R., Spit, S., de Haas, M., de Wit, J., & Leseman, P. (2021). Teaching Turkish-Dutch kindergarteners Dutch vocabulary with a social robot: Does the robot's use of Turkish translations benefit children's Dutch vocabulary learning? Journal of Computer Assisted Learning, 37(3), 603-620. https://doi.org/10.1111/jcal.12510 [details]
    • Spit, S., Andringa, S., Rispens, J., & Aboh, E. O. (2021). Do Kindergarteners Develop Awareness of the Statistical Regularities They Acquire? Language Learning, 71(2), 573-611. Advance online publication. https://doi.org/10.1111/lang.12445 [details]

    2019

    2022

    • Spit, S. B., Geambașu, A., van Renswoude, D. R., Blom, W. B. T., Fikkert, P., Hunnius, S., Junge, C. M. M., Verhagen, J., Visser, I., Wijnen, F., & Levelt, C. C. (2022). Building blocks of cognition: replicating Marcus et al. (1999) and Kovács & Mehler (2009)..
    • Spit, S. B., Ryan, O., & Andringa, S. J. (2022). Investigating the relation between second language proficiency and study success using a causal inference approach..

    2018

    • Spit, S. B., Andringa, S. J., Rispens, J. E., & Aboh, E. O. (2018). Kindergarteners’ statistical learning is influenced by instruction.

    2017

    Andere

    • Verhagen, J. (other) & Spit, S. (other) (19-8-2022 - 21-8-2022). Lab at Lowlands Science (other).
    • Andringa, S. (organiser) & Spit, S. (organiser) (14-6-2019). Awareness in humans and machines, Amsterdam (organising a conference, workshop, ...).
    • Spit, S. B. (organiser) & Andringa, S. (organiser) (8-12-2017). Awareness in Animal Cognition, Amsterdam (organising a conference, workshop, ...).

    2022

    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    • Ministerie OCW
      Adviseur/data-analist.