Ik ben promovendus bij het Amsterdam Center for Language and Communication (ACLC), onderdeel van de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Op deze pagina vind je o.a. een kort CV en een omschrijving van mijn PhD onderzoeksproject.
Universiteit van Amsterdam, 2013 - 2017
Bachelor Nederlandse taal en cultuur, met de afstudeerrichting Nederlandse taalkunde.
Universiteit van Amsterdam, 2017 - 2019
Master Nederlands als tweede taal en meertaligheid
Ik verzorgde het vak zinsontleding in de bachelors Nederlandse taal en cultuur en Linguistics.
Ik verzorgde bij het INTT lessen B1-B2 and >A1-A1 en hielp mee met het updaten van de lesmethode Codeplus.
Projectmedewerker in het project Gelijke kansen in het basisonderwijs.
Ik verzorgde bij SIPI inburgeringslessen en alfabetiseringslessen.
Specialisaties: laaggeletterdheid en digitale vaardigheden bij volwassenen, en taal en ouderbetrokkenheid. Ik had verschillende werkzaamheden:
De hoofdvraag van mijn onderzoek is wat leren lezen en schrijven op latere (volwassen) leeftijd bijdraagt aan het vermogen van alfaleerders (volwassenen die tegelijkertijd een tweede taal leren én leren lezen in die tweede taal) om een te taal te leren. Een belangrijke hypothese hierbij is dat leren lezen en schrijven een belangrijke trigger is voor het ontwikkelen van metalinguïstische vaardigheden, die op hun beurt bijdragen aan het verwerven van een tweede taal. Er zijn een paar aanwijzingen dat deze connectie een rol speelt bij volwassen alfaleerders. Zo vonden Bigelow et al (2006) een verband tussen de lees- en schrijfvaardigheid van proefpersonen en hun vermogen om correctieve feedback op mondelinge uitingen te verwerken. Daarnaast zijn er duidelijke correlaties te zien tussen metalinguïstische vaardigheden en en het niveau waarin functioneert in een tweede taal (Roehr-Brackin & Tellier, 2019). Dit onderzoek is echter alleen uitgevoerd met kinderen in de middelbareschoolleeftijd en (nog) niet met alfaleerders. Mijn onderzoeksproject heeft als uiteindelijk doel om onze kennis van tweedetaalverwerving uit te breiden door inzicht te creëren in het verband tussen geletterdheid, metalinguïstische vaardigheden en taalverwervingsvaardigheden.
Dit onderzoeksproject is onderdeel van het Meta-LLL project. Mijn begeleiders zijn prof. dr. Sible Andringa (PI), dr. Josje Verhagen, dr. Michal Korenar en dr. Sybren Spit. Het PhD-project van mijn collega Sarah der Nederlanden MSc is ook onderdeel van Meta-LLL. Sarah onderzoekt deels dezelfde onderwerpen, maar dan bij kinderen die op latere leeftijd dan gebruikelijk leren lezen en schrijven én tegelijkertijd een tweede taal leren.