Adverteerders zoeken continu naar nieuwe manieren om hun boodschap te integreren in media-inhoud waar mensen aandacht voor hebben. Denk aan het verwerken van merken en producten in films, games, televisieprogramma's, TikTok filmpjes en Instagram posts. Ik onderzoek of en waarom dit een effectieve manier is om volwassenen en kinderen te beinvloeden. Daarnaast wil ik graag bijdragen aan meer transparantie van dit soort vormen van reclame door middel van sponsorvermeldingen. Het ultieme doel is eerlijkere en transparantere persuasieve communicatie.
Eva van Reijmersdal is universitair hoofddocent persuasieve communicatie bij de Amsterdam School of Communication Research, ASCoR aan de Universiteit van Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op het begrijpen van de effecten van subtiele vormen van reclame (Influencer marketing, advergames, advertorials, brand placements) op kinderen en volwassenen. Ook onderzoekt zij hoe sponsorvermeldingen het publiek kunnen informeren over de persuasieve aard van dit soort media-inhoud. Voor SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie) schreef zij met Tatiana Domingues Aguiar een boek over Influencer Marketing.
Van Reijmersdal ontving van NWO een Aspasia beurs en van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA) een Ideeën Generator beurs.
Ze is voorzitter van de Ethische Commissie Onderzoek van Communicatiewetenschap en Associate Editor van International Journal of Advertising.
Van Reijmersdal verschijnt regelmatig in Nationale en Internationale media om de impact van subtiele vormen van reclame zoals Influencer Marketing op het publiek te duiden.