Ik ben als promovenda verbonden aan het Amsterdam Center for Language and Communication (ACLC). Mijn onderzoeksinteresses zijn taalverwerving en cognitieve ontwikkeling bij kinderen, evenals de factoren die hierop van invloed zijn.
In Nederland leren de meeste kinderen op jonge leeftijd lezen en schrijven, maar dit is niet overal zo. Ieder jaar komen er kinderen naar Nederland die in hun geboorteland niet de kans hebben gehad om naar school te gaan. Wanneer zij hier voor het eerst naar school gaan, staan ze voor de uitdaging om zowel de Nederlandse taal te leren als te leren lezen en schrijven. Om deze kinderen beter te kunnen ondersteunen, is het belangrijk om te begrijpen welke rol geletterdheid speelt bij de ontwikkeling van taalvaardigheid. Dit vormt het centrale doel van mijn promotieonderzoek.
Mijn promotieonderzoek maakt deel uit van het Meta-LLL (Metalinguistic Awareness, Literacy & Language Learning) project, geleid door prof. dr. Sible Andringa. Mijn begeleidingsteam bestaat uit Sible Andringa (promotor), dr. Josje Verhagen (promotor), dr. Sybren Spit (co-promotor) en dr. Yesim Sevinc (co-promotor). Ik werk nauw samen met Bart Siekman MA, die promotieonderzoek doet naar geletterdheid en taalverwerving in volwassenen.
Studie 1: Vroege geletterdheid en taalverwerving bij Nederlandse kleuters
Om de invloed van geletterdheid op taalverwerving beter te begrijpen, vergelijk ik hoe kinderen met verschillende leesniveaus een nieuwe taal leren. Op dit moment bestudeer ik hoe Nederlands sprekende kleuters met uiteenlopende niveaus van vroege geletterdheid, ook wel bekend als printbewustzijn, een nieuwe taal leren.