Toni G. L. A. van der Meer (PhD, 2016) is Universitair Hoofddocent Communicatiewetenschap en onderdeel van de Corporate Communicatie programmagroep van de Universiteit van Amsterdam.
Mijn onderzoekslijn is te definiëren als "disruptieve communicatie". Onder deze parapluterm bestudeer ik verschillende belangrijke uitdagingen in onze hedendaagse gemedieerde samenleving. Mijn onderzoeksinteresses omvatten bijvoorbeeld: (1) communicatie in tijden van crisis (bijv. communicatie van organisaties tijdens crisis of communicatiepatronen tijdens crisis situaties zoals de COVID-19 pandemie), (2) vertekeningen in nieuwsberichtgeving en selectie (bijv, NWO-gefinancierde Veni-subsidie over negativiteitsbias in nieuwsberichtgeving), (3) de effecten en verspreiding van mis- en disinformatie, (4) mediatisering en politisering van organisaties (bijv. verhoogde betrokkenheid van bedrijven bij sociaal-politieke issues), en (5) het stimuleren van (digitale) mediawijsheid.
Mijn werk verscheen in meer dan 50 publicaties in wetenschappelijke peer-reviewed tijdschriften, voornamelijk in communicatiewetenschappelijke tijdschriften maar ook in meer interdisciplinaire tijdschriften. Ik heb mijn studies gepresenteerd op meer dan 20 verschillende internationale conferenties (bijv. de International Communication Association (ICA) en de European Communication Research and Education Association (ECREA)). Ik ben editorial bestuurslid van twee internationale tijdschriften (Communication Research en Journal of International Crisis and Risk Communication Research).
Ik geef vakken zoals "The Crisis of Trust" en "Organizations, Media, and Society". Verder ben ik bestuurslid van de Amsterdam School of Communication Research (ASCoR).