I’m currently Assistant Professor at the University of Amsterdam’s Department of Dutch Linguistics, and program director of the BSc Cognition, Language and Communication. My 2019 dissertation, Rule and Order. Acquiring ordinals in Dutch and English, was part of the NWO-funded Horizon Knowledge & Culture program) and was nominated for the AVT/Anéla Dissertation Award 2019 and the Erasmus Dissertation award 2021. I was supervised by Fred Weerman, Sjef Barbiers & Johan Rooryck.
I like to think about how people (kids and adults) acquire language and how this interacts with their cognitive abilites and development, especially when it comes to knowledge and skills that are unique to humans. How do we learn to think and talk about numbers, events, 'things' and 'stuff'? My current research focuses predominantly on (the acquisition of) numerals and ordinals, though you may also find me working on pronominal reference, event verbs, or verb clusters in acquisition, variation and change. More generally, I am interested in experimental (psycho)linguistics, mostly with respect to syntax and morphology in Germanic languages. In addition, Jan Rock and I were awarded an interfaculty fellowship (interfacultaire onderwijsonderzoeksfellowship) to carry out a project on integrative (academic) writing education, entiteld Inclusief Schrijven: geïntegreerd schrijfonderwijs en inclusiviteit in interdisciplinaire programma’s (2021-2023).
I'm co-supervising (with Judith Rispens and Alla Peeters-Podgaevskaja) Heleen de Vries' NWO-funded PhD project, entiteld Does language count? Numeracy, language and statistical learning in children with and without Developmental Language Disorder. (Start date: September 2021).
Monique Flecken, Marieke Schouwstra and I are supervising Rosa Zaaijer's PhD project on event cognition. (Start date: January 2024).
I have experience in various UvA programs (BA/MA Dutch Language & Culture, Language and Communication, Linguistics, BSc Language, Cognition & Communication) and at AUC.
Also: program director CLC, tutor CLC.
Also: program director CLC, tutor CLC, program committee BA Linguistics (chair), tutor BA Linguistics.
En voor niet-studenten:
Meyer, Caitlin. “Proef op de taalsom. De verwerving van taal- en telregels.” Taalontwikkeling bij kinderen (TOK), Amsterdam, November 13, 2019. Invited.
Meyer, Caitlin. "Who ordered that? Ordinal acquisition in Dutch, English and beyond.” Numerals and beyond. Leiden University, Leiden, October 17–18, 2019. Invited.
Please scroll down for English.
Bij dit project spelen kinderen een belangrijke rol: zonder hun hulp is het onderzoek namelijk onuitvoerbaar. Doet uw kind ook mee? Dan heeft u een informatiebrief ontvangen, want wij vinden het belangrijk dat u weet wat van uw kind wordt gevraagd. Maar misschien wilt u meer weten, of bent u inmiddels benieuwd naar de resultaten. U bent dan hier aan het juiste adres: naarmate het onderzoek vordert, wordt deze pagina aangevuld met meer informatie, zoals tussentijdse resultaten en vervolgonderzoeken.
Jaap de Aap is een hele lieve aap. Binnenkort gaat hij op vakantie. Waar hij heen gaat, is nog even een verrassing, maar hij heeft vast al zijn spulletjes verteld van zijn grote reis. Dat vinden zij zo leuk dat ze allemaal mee willen. Ze staan zelfs in de rij om in de koffer te springen! Maar o jee, ze passen er niet allemaal in! Wie helpt hem de juiste spullen uit de rij te pakken en in de koffer te leggen?
Snel iets weten?
Meer weten?
Benieuwd naar meer?
Nog even geduld! Alle resultaten zijn binnen en er wordt druk aan een overzicht gewerkt. U ziet het hier als alles bij elkaar gebracht is. U ziet een voorproefje in de update van september 2016.
En kijk! Jaap staat met zijn verhaal in het aprilnummer van Onze Taal! (april 2016).
Dit onderzoek maakt onderdeel uit van het door NWO gefinancierde Horizon Knowledge & Culture project. Klik hier voor de projectwebsite (voor onderzoekers).
If you're reading this because you've been asked if your child or (pre)school can participate, you've come to the right place! This project is about what children know about cardinal and ordinal numerals, like one, two, three and first, second, third. Is fourth easier than third because it's transparent, despite being further down the count list? And how do English-speaking kids compare to those learning Dutch? Click below for a brief and general project description. More information in English should be available soon, but feel free to contact Caitlin if you can't wait to know something more in the meantime.
Moe is a spunky little monkey. This friendly guy is going on a trip, and all of his things want to come along. In fact, they’re even getting in line to jump into his suitcase! But uh-oh: the monkey only has two suitcases, so he can’t possibly bring everything. He needs a little help! The aim of the game is to pick the right objects from the line (like the third car, the last puppy, and eight banana’s) and pack them in the suitcase. Every child plays the game twice: once for each suitcase.
This project is funded by the NWO as part of the Horizon Knowledge & Culture project. Click here for our project page (for researchers).