Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Prof. dr. F. (Folkert) Kuiken

Nederlands als tweede taal en meertaligheid (bijzondere leerstoel vanwege de Gemeente Amsterdam)
Faculteit der Geesteswetenschappen

Bezoekadres
  • Binnengasthuisstraat 9
Postadres
  • Postbus 15540
    1001 NA Amsterdam
Contactgegevens
  • Publicaties

    2025

    • Kuiken, F., & Vedder, S. C. (in press). From CAF to CAFFA. Measuring linguistic performance and functional adequacy in task-based language teaching. In M. East (Ed.), Broadening the horizon of TBLT: Plenary addresses from the second decade of the International Conference on Task-Based Language Teaching (pp. 116-125). John Benjamins Publishing Company.

    2023

    2022

    2021

    • Daller, M. (Guest ed.), Kuiken, F. (Guest ed.), Trenkic, D. (Guest ed.), & Vedder, I. (Guest ed.) (2021). Linguistic predictors of academic achievement amongst international students and home students in higher education. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 24(10), 1453-1546. https://www.tandfonline.com/toc/rbeb20/24/10
    • Daller, M., Kuiken, F., Trenkic, D., & Vedder, I. (2021). Linguistic predictors of academic achievement amongst international students and home students in higher education: Introduction. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 24(10), 1453-1457. https://doi.org/10.1080/13670050.2021.1909452 [details]
    • Kuiken, F., & Vedder, I. (2021). Scoring Approaches: Scales/Rubrics. In P. Winke, & T. Brunfaut (Eds.), The Routledge Handbook of Second Language Acquisition and Language Testing (pp. 125-134). (The Routledge Handbooks in Second Language Acquisition). Routledge. Advance online publication. https://doi.org/10.4324/9781351034784-14 [details]
    • Kuiken, F., & Vedder, I. (2021). The interplay between academic writing abilities of Dutch undergraduate students, a remedial programme, and academic achievement. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 24(10), 1474–1485. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/13670050.2020.1726280 [details]

    2019

    2018

    • Kuiken, F. (2018). Consciousness-raising tasks. In J. I. Liontas, & M. DelliCarpini (Eds.), The TESOL encyclopedia of English language teaching (Vol. 5). Wiley Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781118784235.eelt0049 [details]
    • Kuiken, F. (2018). Desiderata van empirisch onderzoek in de didactiek van het NT2/NVT-onderwijs. Impuls vanuit neerlandistiek-intern perspectief. Nachbarsprache Niederländisch, 33, 23-33. [details]
    • Kuiken, F. (2018). [Bespreking van M. Julien (2017) The role of dummy auxiliaries in the acquisition of finiteness in Dutch : a comparison between various groups of L1 and L2 learners]. Nederlandse Taalkunde, 23(1), 92-95. https://doi.org/10.5117/NEDTAA2018.1.BOEK [details]
    • Kuiken, F., & Vedder, I. (2018). Assessing functional adequacy of L2 performance in a task-based approach. In N. Taguchi, & Y. Kim (Eds.), Task-Based Approaches to Teaching and Assessing Pragmatics (pp. 266-285). John Benjamins Publishing Company. https://doi.org/10.1075/tblt.10, https://doi.org/10.1075/tblt.10.11kui [details]
    • Welie, C., Schoonen, R., & Kuiken, F. (2018). The role text structure inference skill plays for eighth graders’ expository text comprehension. Reading & Writing, 31(9), 2065–2094. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s11145-017-9801-x [details]

    2017

    2016

    • Dijkstra, J., Kuiken, F., Jorna, R. J., & Klinkenberg, E. L. (2016). The role of majority and minority language input in the early development of a bilingual vocabulary. Bilingualism : Language and Cognition, 19(1), 191-205. https://doi.org/10.1017/S1366728915000012 [details]
    • Kuiken, F. (2016). De rol van de moedertaal bij het leren van een tweede of vreemde taal. In B. Hamers, & M. Waterlot (Eds.), Taalverwerving Nederlands ter discussie: Een kritisch boek over de taalverwerving van het Nederlands (pp. 8-22). Wydawnictwo KUL. [details]
    • Kuiken, F. (2016). Woordenschatuitbreiding bij zes- tot twaalfjarige leerlingen, inclusief nieuwkomers. In A. Mottart, & S. Vanhooren (Eds.), 30e Conferentie Onderwijs Nederlands: Gent, 18 en 19 november 2016 (pp. 9-13). Skribis. [details]
    • Kuiken, F. (2016). [Review of: J. Schepens (2015) Bridging linguistic gaps. The effects of linguistic distance on the adult learnability of Dutch as an additional language]. Nederlandse Taalkunde, 21(1), 173-178. https://doi.org/10.5117/NEDTAA2016.1.BOEK [details]

    2015

    • Kuiken, F. (2015). Susanna Strube. Grappling with the oral skills. The learning and teaching of the low-literate adult second language learner. Utrecht: LOT, 2014. Nederlandse Taalkunde, 20(3), 380-383.

    2014

    2013

    2012

    • Dijkstra, J., Klinkenberg, E., Kuiken, F., & Jorna, R. J. (2012). Het gebruik van cognaten bij testadaptatie: een goede zaak = in goede saak? In N. de Jong, K. Juffermans, M. Keijzer, & L. Rasier (Eds.), Papers of the Anéla 2012 Applied Linguistics Conference (pp. 149-157). Eburon. http://www.anela.nl/index.php/download_file/view/51/110/ [details]
    • Housen, A., Kuiken, F., & Vedder, I. (2012). Dimensions of L2 performance and proficiency: complexity, accuracy and fluency in SLA. (Language learning & language teaching; No. 32). Amsterdam: John Benjamins. [details]
    • Housen, A., Kuiken, F., & Vedder, I. (2012). Complexity, accuracy and fluency: definitions, measurement and research. In A. Housen, F. Kuiken, & I. Vedder (Eds.), Dimensions of L2 performance and proficiency: complexity, accuracy and fluency in SLA (pp. 1-20). (Language learning & language teaching; No. 32). John Benjamins. [details]
    • Housen, A., Kuiken, F., & Vedder, I. (2012). Epilogue. In A. Housen, F. Kuiken, & I. Vedder (Eds.), Dimensions of L2 performance and proficiency: complexity, accuracy and fluency in SLA (pp. 299-302). (Language learning & language teaching; No. 32). John Benjamins. [details]
    • Kuiken, F., & Vedder, I. (2012). Kwantitatieve en kwalitatieve beoordeling van schrijfvaardigheid in T1 en T2. In N. de Jong, K. Juffermans, M. Keijzer, & L. Rasier (Eds.), Papers of the Anéla 2012 Applied Linguistics Conference (pp. 96-104). Eburon. http://www.anela.nl/index.php/download_file/view/51/110/ [details]
    • Kuiken, F., & Vedder, I. (2012). Speaking and writing tasks and their effects on second language performance. In S. M. Gass, & A. Mackey (Eds.), The Routledge handbook of second language acquisition (pp. 364-377). (Routledge handbooks in applied linguistics). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203808184 [details]
    • Kuiken, F., & Vedder, I. (2012). Syntactic complexity, lexical variation and accuracy as a function of task complexity and proficiency level in L2 writing and speaking. In A. Housen, F. Kuiken, & I. Vedder (Eds.), Dimensions of L2 performance and proficiency: complexity, accuracy and fluency in SLA (pp. 143-169). (Language learning & language teaching; No. 32). John Benjamins. [details]
    • Michel, M. C., Kuiken, F., & Vedder, I. (2012). Task complexity and interaction: (combined) effects on task-based performance in Dutch as a second language. EUROSLA Yearbook, 12, 164-190. https://doi.org/10.1075/eurosla.12.09mic [details]
    • van Beuningen, C. G., de Jong, N. H., & Kuiken, F. (2012). Evidence on the effectiveness of comprehensive error correction in second language writing. Language Learning, 62(1), 1-41. https://doi.org/10.1111/j.1467-9922.2011.00674.x [details]

    2011

    2010

    • Kuiken, F., Vedder, I., & Gilabert, R. (2010). Communicative adequacy and linguistic complexity in L2 writing. In I. Bartning, M. Martin, I. Vedder, & G. Pallotti (Eds.), Communicative proficiency and linguistic development: intersections between SLA and language testing research (pp. 81-99). (EUROSLA monographs series; No. 1). European Second Language Association. http://eurosla.org/monographs/EM01/81-100Kuiken_et_al.pdf [details]

    2009

    • Housen, A., & Kuiken, F. (2009). Complexity, accuracy and fluency in second language acquisition. Applied Linguistics, 30(4), 461-473. https://doi.org/10.1093/applin/amp048 [details]
    • Kuiken, F. (2009). Op weg naar doorlopende leerlijnen in Amsterdam. In A. Backus, M. Keijzer, I. Vedder, & B. Weltens (Eds.), Artikelen van de zesde Anéla-conferentie (pp. 416-424). Eburon. [details]
    • Kuiken, F., & Vedder, I. (2009). Communicatieve adequaatheid en linguïstische complexiteit bij het schrijven in een tweede taal. In A. Backus, M. Keijzer, I. Vedder, & B. Weltens (Eds.), Artikelen van de zesde Anéla-conferentie (pp. 202-210). Eburon. [details]
    • Rippert, A., & Kuiken, F. (2009). L2-induced changes in the L1 of Germans living in the Netherlands. Bilingualism : Language and Cognition, 13(1), 41-48. https://doi.org/10.1017/S1366728909990320 [details]

    2008

    • Kuiken, F. (2008). Task based language teaching in the Netherlands. In M. Dooly, & D. Eastment (Eds.), ‘How we’re going about it’: teachers’ voices on innovative approaches to teaching and learning languages (pp. 77-87). Cambridge Scholars Publishers. [details]
    • Kuiken, F., & Vedder, I. (2008). Cognitive task complexity and written output in Italian and French as a foreign language. Journal of Second Language Writing, 17(1), 48-60. https://doi.org/10.1016/j.jslw.2007.08.003 [details]
    • Kuiken, F., & Vedder, I. (2008). Task complexity, task characteristics and measures of linguistic performance. In S. van Daele, A. Housen, F. Kuiken, M. Pierrard, & I. Vedder (Eds.), Complexity, accuracy and fluency in second language use, learning and teaching (pp. 113-125). (Contactforum). Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten. [details]
    • Kuiken, F., & Vedder, I. (2008). The influence of task complexity on linguistic performance in L2 writing and speaking: the effect of mode. In Cognitive approaches to second/foreign language processing : theory and pedagogy : 33rd International LAUD Symposium, March 10-13, 2008, Landau/Pfalz (Germany) (pp. 386-390). Linguistic Agency, University of Duisburg-Essen. [details]
    • van Beuningen, C. G., de Jong, N. H., & Kuiken, F. (2008). Het effect van directe en indirecte correctieve feedback op schrijfproducten van vmbo-t leerlingen. Toegepaste Taalwetenschap in Artikelen, 80, 63-74, 89. [details]
    • van Beuningen, C. G., de Jong, N. H., & Kuiken, F. (2008). The effect of direct and indirect corrective feedback on L2 learners’ written accuracy. ITL-Review of Applied Linguistics, 156, 279-296. https://doi.org/10.2143/ITL.156.0.2034439 [details]
    • van Daele, S., Housen, A., Kuiken, F., Pierrard, M., & Vedder, I. (2008). Complexity, accuracy and fluency in second language use, learning and teaching. (Contactforum). Brussel: Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten. [details]

    2007

    • Kuiken, F., & Vedder, S. C. (2007). Task complexity and linguistic complexity in L2 writing. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, 45(3), 261-284. [details]
    • Michel, M. C., Kuiken, F., & Vedder, S. C. (2007). The influence of complexity in monologic versus dialogic tasks in Dutch L2. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, 45(3), 241-259. [details]

    2006

    • Kuiken, F., & Vedder, S. C. (2006). Cognitive task complexity and linguistic performance in French L2 writing. In M. P. García Mayo (Ed.), Investigating tasks in formal language learning (pp. 117-135). (SLA Second Language Acquisition; No. 20). Multilingual Matters. [details]
    • Kuiken, F., & Vedder, S. C. (2006). Scrivere in italiano L2: Gli effetti della complessità cognitive del compito sulla complessità sintattica e lessicale del testo. In B. van den Bossche, M. Bastiaensen, C. Salvadori Lonergan, & S. Widlak (Eds.), Italia e Europa: Dalla cultura nazionale all'interculturalismo (pp. 267-276). (Atti del XVI Congresso dell'A.I.P.I., Cracovia, 26-29 agosto 2004; No. 1). Franco Cesati Editore. [details]
    • Sercu, L., de Wachter, L., Peters, E., Kuiken, F., & Vedder, I. (2006). The effect of task complexity and task conditions on foreign language development and performance: three empirical studies. ITL : International Journal of Applied Linguistics, 152, 55-84. https://doi.org/10.2143/ITL.152.0.2017863 [details]

    2022

    • Kuiken, F. (2022). Traditie en transformatie in vijftig jaar onderwijs Nederlands. In L. M. Roosman, E. Gustinelly, Z. Nuriah, & M. Le Clercq (Eds.), 50 Tahun = 50 Jaar: Studi Belanda di Indonesia = Studie Nederlands in Indonesië (pp. 1-14). Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia. https://fib.ui.ac.id/50-tahun-jaar-studi-belanda-di-indonesia/
    • Kuiken, F. (2022). [Bespreking van: E. Tjepkema (2021) Exploring content-based language teaching practices to stimulate language use in grades 7 and 8 of Frisian trilingual primary education]. Us Wurk, 71(1-2), 86-89. Advance online publication. https://doi.org/10.21827/uw.71.86-89 [details]
    • Kuiken, F., & IJssennagger-van der Pluijm, N. (2022). Gearwurkingstrajekt Fryske Taal en Kultuer (GFTK): Contouren van een kennisagenda. Provincie Fryslân. [details]

    2021

    • Dijkhuizen, M., Oostvriesland, P., Kuiken, F., & Andringa, S. (2021). Evaluatie Kansenaanpak Primair Onderwijs Amsterdam. Schooljaar 2020-2021. Universiteit van Amsterdam, Faculteit der Geesteswetenschappen. [details]
    • Kuiken, F., & Nelleke, N. (2021). Visietekst Gearwurkingstrajekt Fryske Taal en Kultuer (GFTK). Provincie Fryslân.
    • MIND-team, Aalberse, S. P., Andringa, S. J., Hanekamp, K., Keydeniers, D. J., Kuiken, F., Thieme, A. M. M., Verhagen, J., & Vos, E. M. J. (2021). Meertaligheid in dagopvang: Een onderzoek naar de effecten van het gebruik van twee talen op het kinderdagverblijf. Universiteit van Amsterdam. [details]
    • Van Baalen, C., De Decker, J., Kuiken, F., Degrave, P., & Wenzel, V. (2021). Competentieprofiel: Docent Nederlands als vreemde taal. Nederlandse Taalunie. [details]

    2020

    • Glazenborg, A., Thieme, A-M., Andringa, S., & Kuiken, F. (2020). Evaluatie Kansenaanpak Primair Onderwijs Amsterdam. Schooljaar 2019-2020. Universiteit van Amsterdam. [details]
    • Kuiken, F. (2020). Naar een Taalcentrum UvA? Verslag van een verkennend onderzoek naar de mogelijke inrichting van een Taalcentrum UvA. Universiteit van Amsterdam. [details]
    • Kuiken, F., Vedder, I., Pot, A., & van den Tillaart, J. (2020). Academische taalvaardigheid aan de UvA: Stand van zaken en aanbevelingen. Universiteit van Amsterdam. [details]

    2019

    • Kuiken, F., & Phoa, L. A. (2019). Evaluatie Kansenaanpak Primair Onderwijs Amsterdam. Universiteit van Amsterdam, Faculteit der Geesteswetenschappen. [details]

    2018

    • Hanekamp, K., & Kuiken, F. (2018). Good practices van internationalisering in het Amsterdamse basisonderwijs. Universiteit van Amsterdam.
    • Kuiken, F. (2018). Internationalisering in het Amsterdamse onderwijs: Tussenevaluatie tweede tranche van de Regeling Internationalisering. Universiteit van Amsterdam. [details]

    2017

    • Donkersgeod, L. V., & Kuiken, F. (2017). Effectieve taalinterventies in het basisonderwijs. Aanbevelingen voor de gemeente Amsterdam op basis van een literatuurstudie naar effectieve taalinterventies in binnen- en buitenland. . Universiteit van Amsterdam.
    • Elderenbosch, M., Moeken, N., Scheltinga, F., & Kuiken, F. (2017). IVOVO: Interactievaardigheden voor ouders in het voortgezet onderwijs. Universiteit van Amsterdam/ITTA.
    • Hanekamp, K., & Kuiken, F. (2017). Good practices van internationalisering in het po en vo: een literatuurstudie. Universiteit van Amsterdam. [details]
    • Kuiken, F., & Schulz, I. (2017). Internationalisering in het onderwijs. Tussenevaluatie. Universiteit van Amsterdam.

    2016

    • Kuiken, F. (2016). Werkzame bestanddelen van onderwijstijdverlenging. Universiteit van Amsterdam.

    2015

    • Moeken, N., Andringa, S., & Kuiken, F. (2015). De kwaliteit van Taalmeter 1F en Taalmeter 2F: een onderzoek naar de betrouwbaarheid en de validiteit van een tweetal screeningsinstrumenten om laaggeletterde Nederlanders op te sporen. Universiteit van Amsterdam. [details]
    • Moeken, N., Kuiken, F., & Welie, C. (2015). SALEVO: Samenwerkend lezen in het Voortgezet Onderwijs. Universiteit van Amsterdam. [details]
    • Moeken, N., Kuiken, F., & Welie, C. (2015). De effecten van ’samenwerkend lezen’ op de leesvaardigheid van 14/15-jarigen. In A. Mottart, & S. Vanhooren (Eds.), 29ste Conferentie Onderwijs Nederlands: Fontys Hogeschool Tilburg, 13 & 14 november 2015 (pp. 72-75). Academia Press. [details]
    • de Vries, M., Moeken, N., & Kuiken, F. (2015). Effect van de VoorleesExpress: een onderzoek naar de effecten van de VoorleesExpress op de taalontwikkeling, de taalomgeving en het leesplezier van drie- tot achtjarigen. Universiteit van Amsterdam. https://www.amsterdam.nl/publish/pages/763180/rapport_uva_effectmeting_voorleesexpress_2.pdf [details]

    2014

    • Krijnen, E., & Kuiken, F. (2014). Opvang van leerlingen met onvoldoende kennis van het Nederlands in het onderwijs in Almere. Universiteit van Amsterdam. [details]
    • Moeken, N., Andringa, S., & Kuiken, F. (2014). De kwaliteit van Taalmeter 1F: een onderzoek naar de betrouwbaarheid en de validiteit van een screeningsinstrument om de laaggeletterde Nederlander op te sporen. Universiteit van Amsterdam. [details]
    • de Bakker, I., Kuiken, F., & Rietstap, E. (2014). Naar een UvA-breed taalbeleid. Universiteit van Amsterdam. [details]

    2013

    • Krijnen, E., & Kuiken, F. (2013). Evaluatie van het coachingtraject Taal en VVE: eindrapport. Universiteit van Amsterdam. [details]
    • Kuiken, F. (2013). VVE-programma's en taaldoelen. Universiteit van Amsterdam. [details]
    • Kuiken, F., & Slaap, C. (2013). Evaluatieonderzoek Vakantieschool Taal 2012-2013. Een tussenrapportage. Universiteit van Amsterdam. [details]
    • Kuiken, F., & Vermeer, A. (2013). Nederlands als tweede taal in het basisonderwijs. - 3e dr. Amersfoort: ThiemeMeulenhoff. [details]
    • Slaap, C., & Kuiken, F. (2013). Evaluatieonderzoek Vakantieschool Taal 2012-2013. Eindrapportage. Universiteit van Amsterdam. [details]

    2012

    • Kuiken, F. (2012). Opbrengst Taalonderwijs Amsterdam-West. Verslag pilotjaar 2010-2011. Universiteit van Amsterdam. [details]

    2011

    • Kuiken, F., & Schepers, L. (2011). Taaltoets VVE, onderdeel Lezen. Taaltoets VVE, onderdeel Grammatica. Universiteit van Amsterdam. [details]

    2010

    2009

    • Droge, S., Suijkerbuijk, E., & Kuiken, F. (2009). Het taalniveau van Amsterdamse voorschoolleidsters: deelrapport 2. Universiteit van Amsterdam. [details]
    • Droge, S., Suijkerbuijk, E., & Kuiken, F. (2009). Taalnorm voor Amsterdamse voorschoolleidsters: deelrapport 1. Universiteit van Amsterdam. [details]

    2007

    2006

    • Appel, R., & Kuiken, F. (2006). Nederlands als tweede taal. Geschiedenis van een jong vakgebied. In J. Coenen, & M. Hoefnagels (Eds.), Symposium NT2 Revisited: 25 jaar Nederlands als tweede taal: de stand van zaken: 10 februari 2006 [cd-rom] Werkverband Amsterdamse Psycholinguïsten. [details]
    • Kuiken, F. (2006). De getalenteerde taalleerder. In F. Schoordijk, & L. Taal-Apelquist (Eds.), Nederlands leren na het Staatsexamen NT2-II: lezingen bij het symposium ter gelegenheid van het afscheid van Hans Maureau van de Universiteit van Amsterdam (pp. 52-61). Instituut voor Nederlands als Tweede Taal. [details]
    • Kuiken, F. (2006). De praktijk van het NT2-onderwijs. In J. Coenen, & M. Hoefnagel (Eds.), Symposium NT2 revisited. 25 jaar Nederlands als tweede taal: de stand van zaken Amsterdam: WAP. [details]
    • Kuiken, F. (2006). Enkele misverstanden over (het leren van) Nederlands als tweede taal. In N. van der Sijs, J. Stroop, & F. Weerman (Eds.), Wat iedereen van het Nederlands moet weten en waarom (pp. 142-151). Amsterdam: Bert Bakker. [details]
    • Kuiken, F. (2006). Focus on Form als alternatief voor grammaticaonderwijs. In B. Bossers (Ed.), Vakwerk 3: achtergronden van de NT2-lespraktijk: lezingen NT2-conferentie Hoeven 2006 (pp. 81-94). BV NT2. [details]
    • Kuiken, F. (2006). [Bespreking van: J.D. Koldijk (2004) Het Bildts, zijn wezen, herkomst en problematiek: een dialectgeografisch en historisch onderzoek]. Nederlandse Taalkunde, 11(1), 86-88. http://taalkunde.letterentijdschriften.nl/document_articles/234.pdf [details]

    2023

    • Kuiken, F. (2023). De prijs van een asielzoeker. Les, 41(227), 31-31.
    • Kuiken, F. (2023). Gelukszoekers. Les, 41(226), 23-23.
    • Kuiken, F. (2023). NT2 en ChatGPT: zorg of zegen? Les, 41(225), 23-23.
    • Kuiken, F. (2023). Praat Nederlands met me. Les, 41(228), 19-19.

    2022

    2021

    2020

    • Thieme, A-M., Glazenborg, A., Andringa, S., & Kuiken, F. (2020). Tien voorbeeldinterventies Kansenaanpak PO, Amsterdam. Universiteit van Amsterdam. [details]

    2019

    2018

    2017

    2016

    2015

    • Bossers, B., Kuiken, F., & Vermeer, A. (2015). Handboek Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs. - 2de herz. dr. Coutinho. [details]
    • Bossers, B., Kuiken, F., & Vermeer, A. (2015). Maatschappelijke, politieke en culturele aspecten. In B. Bossers, F. Kuiken, & A. Vermeer (Eds.), Handboek Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs (2 ed., pp. 395-407). Bussum: Coutinho. [details]
    • Kuiken, F. (2015). Taalinterventies in Amsterdam: Stand van zaken en perspectieven. Universiteit van Amsterdam. [details]
    • Kuiken, F. (2015). Een (verplicht) remediëringstraject taal voor studenten: Taalbeleid aan de Universiteit van Amsterdam, deel 1. Les, 33(193), 20-22. [details]
    • Kuiken, F. (2015). Grammatica. In B. Bossers, F. Kuiken, & A. Vermeer (Eds.), Handboek Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs (2 ed., pp. 213-244). Bussum: Coutinho. [details]
    • Kuiken, F. (2015). Hoe transparant is het Nederlands? 'Onder de loep'. Les, 33(193), 19. [details]
    • Kuiken, F. (2015). In goed gezelschap: 'Onder de loep'. Les, 33(194), 35. [details]
    • Kuiken, F. (2015). Neerlandistiek in Midden-Europa: Verslag van de ‘Dagen van het Nederlands’ in Lublin. VakTaal, 28(3), 8-9. [details]
    • Kuiken, F. (2015). Sobere opvang: 'Onder de loep'. Les, 33(196), 29. https://www.tijdschriftles.nl/inhoud/tijdschrift_artikel/LE-33-196-14/Sobere-opvang [details]
    • Kuiken, F. (2015). Taalafstand en leerbaarheid van Nt2: 'Onder de loep'. Les, 33(195), 19. [details]
    • Kuiken, F. (2015). [Bespreking van: S. Strube (2014) Grappling with the oral skills: The learning and teaching of the low-terate adult second language learner]. Nederlandse Taalkunde, 20(3), 380-383. https://doi.org/10.5117/NEDTAA2015.3.BOEK [details]

    2014

    2013

    2012

    2011

    2010

    2009

    • Andringa, S., de Bakker, I., Bos, J., Kuiken, F., Rietstap, E., & Vedder, I. (2009). Taalvaardigheid Nederlands in de FGw: wel kwaliteitsbeleid, geen centrale toets. Faculteit der Geesteswetenschappen, Universiteit van Amsterdam. [details]
    • Droge, S., Suijkerbuijk, E., & Kuiken, F. (2009). De taalvaardigheid van Amsterdamse voorschoolleidsters: verslag van onderzoek. Les, 27(161), 31-34. [details]
    • Kuiken, F. (2009). Voortgangsrapportage Aanvalsplan Laaggeletterdheid over het jaar 2008. CINOP. http://cinop.brengtlerentotleven.nl/downloads/publicaties/A00520.pdf [details]
    • Kuiken, F. (2009). Actieonderzoek in het NT2-onderwijs: de docent in actie. In S. Verhallen (Ed.), Vakwerk 5: achtergronden van de NT2-lespraktijk: lezingen conferentie BVNT2 in Blankenberge 2009 (pp. 39-52). Beroepsvereniging van docenten Nederlands als Tweede Taal. http://www.rug.nl/talencentrum/informatie/deelnemers_studiedag/Actieonderzoek%20in%20het%20NT-2%20Onderwijs;%20de%20docent%20in%20actie.pdf [details]
    • Kuiken, F. (2009). Dertig jaar leermiddelen NT2 (1980-2010): rekkelijken en preciezen. In Kijk op leermiddelen: lezingen gehouden op 27 november 2009 tijdens het afscheidssymposium voor Marijke Huizinga (pp. 23-33). Vrije Universiteit, Afdeling Nederlands Tweede Taal. [details]
    • Kuiken, F. (2009). Een jaar na dato: 'Onder de loep'. Les, 27(162), 15. [details]
    • Kuiken, F. (2009). Mannen in grijze pakken: ‘Onder de loep'. Les, 27(161), 17. [details]
    • Kuiken, F. (2009). Naar het museum om taal te leren. Cultuur + Educatie, 9(25), 50-71. [details]
    • Kuiken, F. (2009). Nederlands leren in drie weken: ‘Onder de loep'. Les, 27(159), 19. [details]
    • Kuiken, F. (2009). Taal terug in het beroepsonderwijs: ‘Onder de loep'. Les, 27(158), 23. [details]
    • Kuiken, F. (2009). Taalbeleid aan de Faculteit Geesteswetenschappen UvA. VakTaal, 22(3/4), 29-30. [details]
    • Kuiken, F. (2009). Waarom Gerrit van der Valk geen Frans sprak: ‘Onder de loep'. Les, 27(157), 17. [details]
    • Kuiken, F. (2009). Whisky op de rotsen: ‘Onder de loep'. Les, 27(160), 21. [details]
    • Kuiken, F., & Muysken, P. (2009). Doe je voordeel met meertaligheid. Didaktief, 39(6), 36-37. [details]
    • el Aissati, A., Eversteijn, N. I. M., Hacquebord, H. I., Kuiken, F., Kurvers, J. J., Muysken, P. C., Nortier, J. M., Unsworth, S., & Verrips, M. (2009). Taal is van jezelf, maar gaat niet vanzelf: notities over taalbeleid en meertaligheid, in het kader van het rondetafelgesprek over het verplicht stellen van taalcursussen voor allochtone ouders, te organiseren door de Algemene commissie van WWI van de Tweede Kamer der Staten-Generaal op 4 februari 2009. [S.n.]. http://www.forum.nl/LinkClick.aspx?fileticket=0qHl6Qmr1Bc%3D&tabid=84 [details]

    2008

    • Kuiken, F. (2008). Alles moet anders: ‘Onder de loep’. Les, 26(151), 11. [details]
    • Kuiken, F. (2008). Emoties en het leren van een tweede taal: ‘Onder de loep’. Les, 26(153), 21. [details]
    • Kuiken, F. (2008). Focus on Form in het onderwijs Nederlands als tweede taal. In B. Bossers (Ed.), Klassiek vakwerk: achtergronden van het NT2-onderwijs: de beste artikelen uit 5 jaar Vakwerk (pp. 175-196). Boom. [details]
    • Kuiken, F. (2008). I love you: ‘Onder de loep’. Les, 26(155), 23. [details]
    • Kuiken, F. (2008). Is jouw B1 mijn B1? ‘Onder de loep’. Les, 26(152), 33. [details]
    • Kuiken, F. (2008). Taaltest bij koophuis: ‘Onder de loep’. Les, 26(154), 21. [details]
    • Kuiken, F. (2008). Waarom klinkt een vloek harder uit de mond van een buitenlander? ‘Onder de loep’. Les, 26(156), 25. [details]
    • Verhallen, S., & Kuiken, F. (2008). Amsterdam leest! Voorstel voor een plan van aanpak. Universiteit en Hogeschool Amsterdam. [details]

    2007

    • Droge, S., & Kuiken, F. (2007). Stad en Taal: taalverwerving in musea: een verkennend onderzoek naar het effect van een bijzonder programma. Les, 25(148), 28-30. [details]
    • Herder, A., & Kuiken, F. (2007). Een grote diversiteit. Taalbeleid in woorden en daden. Les, 24(145), 26-31. [details]
    • Kuiken, F. (2007). De taal van de inburgering: 'Onder de loep'. Les, 25(149), 9. [details]
    • Kuiken, F. (2007). Grammatica kort en krachtig. Tien werkvormen om aandacht te besteden aan taalvorm. Les, 25(150), 40-44. [details]
    • Kuiken, F. (2007). Haalt Les de vijftig? 'Onder de loep'. Les, 25(150), 13. [details]
    • Kuiken, F. (2007). Nederland, let op uw saeck! 'Onder de loep'. Les, 25(148), 15. [details]
    • Kuiken, F. (2007). Nederlands leren in het museum: 'Onder de loep'. Les, 25(146), 26. [details]
    • Kuiken, F. (2007). Taal en cognitie: een complexe relatie: 'Onder de loep'. Les, 25(145), 14. [details]
    • Kuiken, F. (2007). Uitdagen of uitsluiten? Stimuleren of controleren? 'Onder de loep'. Les, 25(147), 26. [details]

    2006

    • Kuiken, F. (2006). De puntjes op de i: 'Onder de loep'. Les, 24(144), 22. [details]
    • Kuiken, F. (2006). Speciaal Nederlands: 'Onder de loep'. Les, 24(143), 17. [details]

    Mediaoptreden

    • Kuiken, F. (19-11-2016). Laat asielzoekers meteen beginnen met inburgeren [Radio] NPO Radio 1. Laat asielzoekers meteen beginnen met inburgeren.
    • Kuiken, F. (18-10-2016). Onzorgvuldig? Ik? Hoe bedoel je? Kantoortaal: Mails met spreektaal, rapporten vol spelfouten, hoe erg is dat? [Print] NRC Next. Onzorgvuldig? Ik? Hoe bedoel je? Kantoortaal: Mails met spreektaal, rapporten vol spelfouten, hoe erg is dat?.
    • Kuiken, F. (13-09-2016). Scripties en tentamens vol taalfouten [Print] De Limburger. Scripties en tentamens vol taalfouten.
    • Kuiken, F. (06-09-2016). Scripties en tentamens vol taalfouten [Print] NRC Next. Scripties en tentamens vol taalfouten.
    • Kuiken, F. (07-07-2016). De Oplossers: Hoe worden Nederlanders betere vrienden voor expats? [Print] Vrij Nederland. Hoe worden Nederlanders betere vrienden voor expats?.
    • Kuiken, F. (01-07-2016). Samen lezen tijdens de vakles [Print] De Cascade. Samen lezen tijdens de vakles.

    Tijdschriftredactie

    • Kuiken, F. (reviewer) (2014-2021). Language, culture and curriculum (Journal).
    • Kuiken, F. (reviewer) (2013-2021). European Journal of Applied Linguistics (Journal).

    Spreker

    • Bakker, T. (speaker), Kuiken, F. (speaker) & Vedder, I. (speaker) (17-10-2017). Twee verhalen over toetsing van de Nederlandse taal en relatie met studiesucces, Startconferentie OPeRA, Amsterdan.
    • Vedder, I. (speaker) & Kuiken, F. (speaker) (2-9-2017). The relationship between academic writing, overall academic achievement and successful L2 learning., Eurosla 2017, Reading.
    • Vedder, I. (speaker) & Kuiken, F. (speaker) (25-7-2017). Assessing syntactic complexity in instructed SLA across proficiency levels and languages., AILA 2017, Rio de Janeiro.
    • Vedder, I. (speaker) & Kuiken, F. (speaker) (14-6-2017). Academic writing proficiency as a predictor of academic achievement and successful L2 learning, and the effects of remediation, International Symposium on Bilingualism (ISB11), Limerick.
    • Kuiken, F. (speaker) & Vedder, I. (speaker) (31-5-2017). The assessment of academic writing proficiency as a predictor of academic achievement and the effects of remediation., UvA Onderwijsconferentie 2017, Amsterdam.
    • Vedder, I. (speaker) & Kuiken, F. (speaker) (20-4-2017). Tests and tasks assessing academic language proficiency in higher education., Task-Based Language Teaching (TBLT), Barcelona, Barcelona.
    • Kuiken, F. (speaker) (1-12-2016). Inburgering in Nederland., De veranderende stad. Hogeschool van Amsterdam., Amsterdam.
    • Kuiken, F. (speaker) (18-11-2016). Woordenschatuitbreiding bij zes- tot twaalfjarige leerlingen, inclusief nieuwkomers., Het Schoolvak Nederlands. Universiteit Gent. , Gent.
    • Kuiken, F. (speaker) (17-11-2016). De invloed van de moedertaal (T1) op Nederlands als tweede taal (NT2)., Studiedag Kopklas Amsterdam. Christelijke Scholengemeenschap Buitenveldert. , Amsterdam.
    • Kuiken, F. (speaker) (21-10-2016). Nederlands extra muros: eindtermen en curriculum., Studiedag Hongaarse Neerlandistiek 2016: Een update van het curriculum? Károli Gáspár-Universiteit, Boedapest. , Boedapest.
    • Kuiken, F. (speaker) (11-10-2016). Internationalisering in kinderopvang en basisonderwijs in Amsterdam., Expertmeeting Meertaligheid in het Basis- en Voortgezet Onderwijs. Mobility and Inclusion in Multilingual Europe (MIME). , Amsterdam.
    • Kuiken, F. (speaker) (6-10-2016). Nederlands als tweede taal., Expertbijeenkomst Onderzoek naar onderwijs aan vluchtelingenkinderen. Ministerie van OCW/NRO. , Utrecht.
    • Kuiken, F. (speaker) (22-9-2016). Suggesties voor toekomstig onderzoek naar Nederlands als tweede en vreemde taal., Schnittstellen 2016 , Oldenburg.
    • Curcic, M. (speaker), Andringa, S. J. (speaker) & Kuiken, F. (speaker) (27-8-2016). Individual differences in L2 learners’ ability to process determiners online., Eurosla 26..
    • Vedder, I. (speaker) & Kuiken, F. (speaker) (26-8-2016). Assessing functional adequacy: The applicability of a rating scale for oral and written L2 performance, EUROSLA 2016, Jyväskylä.
    • Kuiken, F. (speaker) & Vedder, S. C. (speaker) (26-8-2016). Assessing functional adequacy: The applicability of a rating scale for oral and written L2 performance., Eurosla 26. Jyväskylä. .
    • Kuiken, F. (speaker) (13-6-2016). Taalbarrière en -verwerving bij vluchtelingkinderen., Congres Vluchtelingkinderen in de klas., Amersfoort.
    • Kuiken, F. (speaker) (11-6-2016). Exceptions disturb pattern learning in adult second language acquisition: Individual differences approach., Conference on Constructionist Approaches to Language Pedagogy. Basel..
    • Kuiken, F. (speaker) (7-6-2016). Werkzame bestanddelen van onderwijstijdverlenging., Expertmeeting ‘Van taalinterventies naar talentenontwikkeling. Gemeente Amsterdam..
    • Kuiken, F. (speaker) (27-5-2016). Taalbeleid in de grote stad., Onderwijsresearchdagen. Erasmus Universiteit Rotterdam. .
    • Kuiken, F. (speaker) (26-5-2016). Pedagogische grammatica., Instituut voor Nederlands Taalonderwijs en Taaladvies. Amsterdam..
    • Kuiken, F. (speaker) (25-5-2016). Digiwak 2.0., Stichting Islamitisch Onderwijs Midden- en Oost-Nederland. Leusden. .
    • Kuiken, F. (speaker) (21-5-2016). Wie schrijft die blijft., BVNT2 Conferentie. Amsterdam. .
    • Kuiken, F. (speaker) (16-4-2016). De taal meester. Suggesties bij het leren van Nederlands als tweede taal., Studiebijeenkomst Taalmeesterschap. Amsterdam. .
    • Vedder, I. (speaker) & Kuiken, F. (speaker) (11-4-2016). The assessment of language proficiency as a predictor of academic achievement., AAAL 2016, Orlando, Florida, United States.
    • Moeken, N. (speaker), Kuiken, F. (speaker) & Welie, C. J. M. (speaker) (11-4-2016). Reading comprehension intervention in secondary school: Why only some readers benefit., AAAL. Orlando.
    • Kuiken, F. (speaker) & Vedder, S. C. (speaker) (9-4-2016). The assessment of language proficiency as a predictor of academic achievement., AAAL. Orlando.
    • Welie, C. J. M. (speaker), Schoonen, J. J. M. (speaker) & Kuiken, F. (speaker) (9-4-2016). The relationship between fluency of sentence integration and text comprehension in secondary school students’ reading., AAAL. Orlando.
    • Kuiken, F. (speaker) (14-3-2016). Good practices van taalinterventies., Werkgroep nieuw beleid taalinterventies. Amsterdam. .
    • Kuiken, F. (speaker) (10-3-2016). Veertig jaar NT2-onderwijs: verworvenheden, gemiste kansen en perspectieven., Voorjaarsconferentie Vereniging van Taalspecialisten. Amersfoort. .
    • Kuiken, F. (speaker) (11-2-2016). Growing up with more than one language. Insights from the Netherlands., Dutch Centre London.

    Andere

    • Vedder, I. (participant), Kuiken, F. (participant), Daller, M. (participant) & Trenkic, D. (participant) (2-9-2017). Colloquium Eurosla 2017, Academic language proficiency as a predictor of academic achievement in L1 and L2 university students., Reading (organising a conference, workshop, ...).
    • Kuiken, F. (organiser), Michel, M. (organiser) & Vedder, I. (organiser) (25-7-2017). Linguistic complexity and Instruction, Rio de Janeiro. Research Network (REN) Colloquium at AILA 2017 (organising a conference, workshop, ...).
    • Vedder, I. (participant), Kuiken, F. (participant) & Michel, M. (participant) (25-7-2017). Colloquium Research Networks AILA, Linguistic Complexity and Instruction, AILA 18, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro (organising a conference, workshop, ...).

    2017

    • Welie, C. J. M. (2017). Individual differences in reading comprehension: A componential approach to eighth graders’ expository text comprehension. [Thesis, fully internal, Universiteit van Amsterdam]. LOT. [details]
    • van der Zwaard, R. (2017). Patterns of (negotiated) interaction during telecollaboration between native and advanced non-native speakers. [Thesis, fully internal, Universiteit van Amsterdam]. LOT. [details]

    2021

    • Kuiken, F., Andringa, S., Aalberse, S., Keydeniers, D., Thieme, A.-M. & Verhagen, J. (2021). Project MIND / Meertaligheid in Dagopvang / Multilingualism in Daycare. EASY. https://doi.org/10.17026/dans-xnp-yq64
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    • SLO, Amersfoort
      Procesregisseur Vakvernieuwing Nederlands