Als orthopedagoog en wetenschapper is het mijn doel om bij te dragen aan een gezonde ontwikkeling van kinderen en jongeren en het creëren van een positieve leef- en leeromgeving voor hen. Hierbij vind ik het belangrijk om met kinderen en jongeren samen te werken en niet alleen maar te kijken naar het individu, maar ook naar belangrijke omgevingsfactoren (zoals klassenormen, de invloed van sociale media, de [evolutionaire] functie van gedrag binnen groepen).
Mijn specialisme ligt op het gebied van pesten op (middelbare) scholen. Ook hierbij kijk ik naar de functie van pestgedrag: wat levert het op, beïnvloedt dat de motivatie om te pesten, en kunnen we dat gebruiken om pesten te verminderen? In mijn onderzoek richt ik me ook op anti-pest interventies en onderzoek ik of bepaalde componenten van interventies wel of niet goed werken voor bepaalde subgroepen van kinderen en jongeren. Ook hierbij is het belangrijk om te kijken naar individuele verschillen: one size does not fit all.
In mijn werk maak ik gebruik van verscheidene onderzoeksmethoden. Bijvoorbeeld, om bestaande kennis samen te brengen (systematische reviews, meta-analyses, individual participant data-meta analyse), nieuwe hypotheses te toetsen (experimentele paradigma's, micro-trials), of om waardevolle, diepgaande inzichten van kinderen en jongeren te verkrijgen (focusgroepen).
Fekkes, M. (Author), Hensums, M. (Author), & de Jong, T. (Author). (12-2022). Wat werkt tegen pesten?. Digital or Visual Products, Research Institute of Child Development and Education (RICDE), Universiteit van Amsterdam. https://open.spotify.com/episode/3f7RDPDdpuHrToA0hEO5Ah?go=1&sp_cid=02ada9275d13ba296a0f2c445e1c7893&utm_source=embed_player_p&utm_medium=desktop&nd=1
Hensums, M. (Author). (06- 2023). Wetenschappers beantwoorden Google's meest gestelde vragen | Pesten. Digital or Visual Products https://www.youtube.com/watch?v=TGnJY7N40Dk
Hensums, M. (05-02-2023). Fordømte fuckboys. Weekendavisen. https://www.weekendavisen.dk/2023-5/ideer/fordoemte-fuckboys
Hensums, M. (29-09-2022). Wakkere wetenschapper Maud Hensums over de week tegen het pesten [Radio] NPO Radio 1. Wakkere wetenschapper Maud Hensums over de week tegen het pesten. https://www.nporadio1.nl/fragmenten/de-nacht-van/966354cb-5219-4ac7-99cf-b703a833ecaa/2022-09-29-wakkere-wetenschapper-maud-hensums-over-de-week-tegen-het-pesten
Hensums, M. (26-09-2022). Op de middelbare school speelt sociale status een grote rol bij pesten [Web]. Op de middelbare school speelt sociale status een grote rol bij pesten. https://www.uva.nl/shared-content/faculteiten/nl/faculteit-der-maatschappij-en-gedragswetenschappen/nieuws/2022/09/op-de-middelbare-school-speelt-sociale-status-een-grote-rol-bij-pesten.html
Programma groep: https://cde.uva.nl/research/child-development/preventive-youth-care/preventive-youth-care.html
De Master waar ik het meest bij betrokken ben: https://www.uva.nl/shared-content/programmas/en/masters/pedagogical-sciences-youth-at-risk/youth-at-risk.html
Cousin kevin: Over Motivaties, Doelen, en Beloningen van Pesters—En Hoe we Moeten Ingrijpen
Project omschrijving: De meeste kinderen pesten niet vanwege een gebrek aan sociale vaardigheden, maar omdat ze op instrumentele wijze dominantie en sociale status onder leeftijdgenoten proberen te verwerven. Anti-pest programma’s zullen dan ook vooral effectief zijn indien zij in klassen een norm kunnen laten ontstaan waarbinnen pesten onacceptabel en ineffectief is. We onderzoeken dit in een wereldwijde, eerste Individual Participant Data (IPD) meta-analyse onder 39.000+ kinderen die deelnamen aan RCTs van anti-pest programma’s, en een microtrial waarin we prosociale peer normen en positieve peer rollen isoleren als mogelijk effectieve elementen van anti-pest programma’s.
Mijn PhD projecte maakte onderdeel uit van: Research Priority Area Yield